Tillverkning och amatörbyggnad

Tillverkning av luftfartyg och utrustning inom EU styrs främst av EU-regler, så kallade förordningar. För tillverkning av luftfartyg som inte EU reglerar, s.k. nationella luftfartyg, finns nationella föreskrifter i form av TSFS, Transportstyrelsens författningssamling.

Tillhörande AMC & GM här: Initial Airworthiness | EASA

En konsoliderad version i form av formatet EASA Easy Access hittar du här:
Easy Access Rules for Initial Airworthiness and Environmental Protection (Regulation (EU) No 748/2012) - Revision from July 2024 — Available in pdf, online & XML format | EASA
 

Utöver förordningen EU 748/2012 Part 21, så påverkas 21G POA-tillstånd även av EU-förordningen EU 2022/1645, d.v.s. Part-IS. 

Här finns Part-IS i formatet EASA Easy Access: Easy Access Rules for Information Security (Regulations (EU) 2023/203 and 2022/1645) - Revision from June 2024 — Available in pdf, online & XML format | EASA

Transportstyrelsen har även en egen sida för Part-IS

 

 

  • För nationell tillverkning, få finns två föreskrifter:
    • TSFS 2020:85 som omfattar civila luftfartyg som inte EU reglerar, dock inte gällande amatörbyggda luftfartyg. 
    • TSFS 2024:55 gäller för amatörbyggnad av civila luftfartyg.