Flyga drönare i luftrummet

Innan du flyger din drönare behöver du känna till reglerna och var det är tillåtet att flyga. Här hittar du viktig information om luftrummet för en säker flygtur.

Luftrumstyper i Sverige

I Sverige finns två typer, eller klasser, av luftrum:

  • Kontrollerat luftrum (luftrumsklass C) – finns runt flygplatser och övervakas av en flygtrafikledning.
  • Okontrollerat luftrum (luftrumsklass G) – luftrum som inte övervakas eller kontrolleras av en flygtrafikledning.

Regler för att flyga i luftrumsklass G med drönare

Om du flyger inom den öppna kategorin gäller följande:

  • Maxhöjd: 120 meter.
  • Drönaren måste flygas inom synhåll från dig som fjärrpilot.

LFV:s drönarkarta kan du se vilka geografiska områden du får flyga i. Tänk på att bara flyga där det är tillåtet.

U-space – framtidens luftrum för drönare

Transportstyrelsen implementerar förordningen (EU) 2021/664 om ett regelverk för U-space för att skapa en säker och effektiv tillgång till luftrummet för drönare.

Restriktionsområden – skydd för de som flyger i luftrummet eller för verksamhet på marken

Vissa områden är av bland annat säkerhetsskäl begränsade för drönarflygning.

Permanenta restriktionsområden

Dessa skyddar exempelvis:

  • Kärnkraftverk
  • Fängelser
  • Skyddade naturområden
  • Militära anläggningar

Det krävs i de flesta fall särskilda tillstånd från Transportstyrelsen för att flyga i dessa områden.

Tillfälliga restriktionsområden

Dessa upprättas vid exempelvis:

  • Polisinsatser med eller utan drönare
  • Militära övningar och skjutningar

Dessa restriktionsområden skapas för att bibehålla allmän ordning och säkerhet. Det är viktigt att respektera restriktionerna, både för din säkerhet och för verksamheten inom restriktionsområdet.

Du kan se restriktionsområden och om det är Transportstyrelsen eller någon annan myndighet som kan bevilja tillstånd att flyga i restriktionsområdet på LFV:s drönarkarta.

Farliga områden – varningar för farlig verksamhet

Dessa områden varnar piloter om potentiella faror, exempelvis:

  • Sprängningar i dagbrott eller vid industrier
  • Målbogsering
  • Drönarverksamhet som bedrivs utom synhåll från fjärrpiloten

Det är fjärrpilotens ansvar att bedöma risken av att flyga in i ett farligt område. Det rekommenderas att kontakta ansvarig kontaktperson för området om du innan du väljer att flyga i området.

Geografiska UAS-zoner

Transportstyrelsen kan besluta om tillåtande, begränsande eller förbjudande (uteslutande) geografiska UAS-zoner inom svenskt luftrum.

Översikt av geografiska UAS-zoner och vägledning för hur du som fjärrpilot ska förhålla dig till dem

Hur du som fjärrpilot på bästa sätt förbereder din flygning

Kontrollera aktuella restriktioner i det område du ska flyga i. LFV:s drönarkarta ger en aktuell lägesbild över permanenta och tillfälliga restriktionsområden, farliga områden och geografiska UAS-zoner.  

Flygningar nära flygplatser och helikopterflygplatser

Helikopterflygplatser

Helikopterflygplatser finns exempelvis vid sjukhus.
Det finns ofta ett riskområde på 1 km radie runt helikopterflygplatsen – kontakta flygplatsen för samråd innan du flyger inom 1 km från helikopterflygplatsen. Telefonnummer till helikopterflygplatserna finns i AIP GEN 3.3.

Flygplatser och kontrollzoner

Kontrollerat luftrum omger många flygplatser - det krävs ofta tillstånd att flyga i kontrollerat luftrum.

Undantag för flygning utan tillstånd

Om drönaren flyger långsamt (<25 m/s eller 90 km/h) och minst 5 km från flygplatsens start- och landningsbana/-or, får du i den öppna kategorin flyga utan tillstånd om:

  • Du flyger lägre än 10 meter över marken inom militära flygplatsers kontrollzoner.
  • Du flyger lägre än 50 meter över marken inom alla andra flygplatsers kontrollzoner.
  • Du flyger lägre än 50 meter över marken inom flyginformationszoner (FIZ). Det krävs heller inte att du använder flygradio för dig som flyger drönare inom flyginformationszoner.

Frågor och svar

LFV:s drönarkarta kan du se hur luftrummet i Sverige ser ut. Här hittar du de olika restriktioner som du ska ta hänsyn till inför och under din flygning. Här ser du dock endast permanenta områden. De tillfälliga restriktionsområden/farliga områden eller geografiska UAS-zoner som finns hittar du på AIP SUP eller NOTAM.

I området runt en flygplats gäller mycket strikta regler för hur och när man får flyga för att man inte ska äventyra säkerheten för bemannade luftfartyg. Gå in på LFV:s drönar-karta för att se var dessa områden ligger. Om du har frågor/kommentarer kring drönar-kartan och dess funktion, kontakta LFV på aim-konsult@lfv.se.

AIP SUP, Aeronautical Information Publication, är kompletterande information till AIP som är tillfällig eller information som måste komma ut före nästa uppdatering av AIP.

NOTAM, Notices for Airmen, är en tjänst som utger löpande aeronautisk information som antingen ändras innan AIP har uppdaterats eller då informationen är mer tillfällig, till exempel en stängd landningsbana på en flygplats.

För att läsa NOTAM och SUP går du in på AROWeb, som är LFV:s system för självbriefing.