Adresser för leverans av registreringsskyltar

Vid beställning av 1-8 registreringsskyltar på en och samma dag levereras de som brev till din postadress. Om däremot 9 eller fler skyltar beställs så kommer de att skickas som paket och då behöver Transportstyrelsen en leveransadress.

Vägtrafikregistret innehåller bland annat uppgift om vem som är registrerad som ägare till ett fordon och en aktuell adressuppgift till den personen. Adressuppgiften hämtas från Skatteverkets folkbokföringsregister (privatpersoner) och beskattningsdatabasen (företag och andra organisationer) dagligen. Adressen används bland annat för att vid behov skicka registreringsskylt till fordonsägaren.

Till privatpersoner skickas registreringsskyltar endast till den folkbokföringsadress (eller eventuell särskilda postadress) som personen har registrerad hos Skatteverket.

Transportstyrelsen skickar huvudsakligen sina försändelser som brev men för registreringsskyltar kan det ibland vara aktuellt med leverans av paket. Skyltarna sampaketeras så att en fordonsägares samtliga skyltar som beställts samma dag skickas i samma försändelse.

Leveransadress behövs för paket

Beroende på hur många skyltar som ska skickas samma dag kan det ibland vara aktuellt att skicka skyltarna som paket. För att kunna skicka registreringsskyltar som paket till företag och andra organisationer som ofta beställer större antal registreringsskyltar under samma dag, behöver vi på Transportstyrelsen ha en uppgift om leveransadress för paket.

Vi kan inte hämta uppgift om leveransadress för paket från Skatteverket eller Bolagsverket. Om vi inte har fått in en leveransadress för paket, kommer paketen att lämnas till postens närmste ombud och en avi skickas till mottagaren. För att undvika det kan företaget skriftligen anmäla uppgift om skyltpaketadress för skyltpaket till Transportstyrelsen, se mer information nedan.

När behöver företaget anmäla en leveransadress för paket till Transportstyrelsen?

Om ert företag ofta gör beställning av fler än 8 registreringsskyltar/dag eller ansöker om registrering av fordon i vägtrafikregistret och ni inte vill hämta paketet vid Postnords ombudsservice, behöver ni anmäla en leveransadress för paket till Transportstyrelsen.

Vad är skillnaden mellan postadress och leveransadress?

  • Postadressen kan vara gata (som har en brevlåda) eller box och ska endast användas för brevleveranser.
  • Leveransadress ska vara en gatuadress, dit paket levereras (det här kan vara en lastkaj).

Om ditt företag har en boxadress, måste vi enligt postens regler ha en leveransadress med gatuadress för att kunna skicka registreringsskyltar som paket. Om vi endast har en boxadress, riskerar du som mottagare att inte få paketet levererat till dig eller så behöver du hämta ut det hos Postnords ombud.

Observera att postadress och leveransadress ska avse samma geografiska plats, se exempel enligt bild nedan.

Byggnad som visar postadress och leveransadress, illustration

Företaget ovan har sin postadress vid gatan där entrén och en brevlåda finns. Leveransadressen är gatan där det finns en lastkaj. 

Kan jag välja egen leveransadress för paket?

Nej. Adressen ska vara den officiella som framgår av postnummerservice.se.

Kan jag ange en leveransadress utomlands?

Nej. Det måste vara en adress i Sverige.

Hur anmäler jag en ändring av mitt företags leveransadress?

Du kan skicka en anmälan om leveransadress för skyltpaket på mejladress skyltpaketadress@transportstyrelsen.se. Anmälan ska innehålla uppgift om

  • organisationsnummer eller filialnummer,
  • leveransadress för paket, och
  • kontaktuppgifter för anmälaren.

I ämnesraden i mejlet anger du "Ändrad skyltadress" och det aktuella organisationsnumret. Tänk också på att om ni har anmält en leveransadress för paket till Transportstyrelsen, är det är viktigt att anmäla ändring, ifall ni får en ny leveransadress för paket för företaget.

Vi har samma postadress och leveransadress. Vad gäller då?

Om ditt företag har samma postadress och leveransadress, behöver du inte göra någon anmälan om leveransadress till Transportstyrelsen. (Om postadressen innehåller "Box" i adressen, behöver du göra en anmälan om leveransadress.)

Måste jag anmäla leveransadress för mitt företag?

Ja, om du förväntar dig att regelmässigt beställa mer än 8 skyltar per dag behövs det leveransadress för paket. Om du inte anmäler leveransadress får du en avi och måste hämta ut paketet hos postens ombud.

Vi vill att paketet ska nå en särskild mottagare på företaget. Hur gör vi då?

Om ditt företag vill att paketet ska nå någon särskild mottagare, ska det anges i fältet för c/o (care of). Undvik att sätta personer som referens, det är bättre att skriva avdelning eller liknande. C/O ska alltid avse företagets mottagare på samma geografiska plats, se exempel enligt bild ovan.

Observera att det bara är när antalet registreringsskyltar som skickas samma dag är fler än 8 som det kommer att skickas som paket till leveransadressen. Om antalet skyltar är färre, skickas skyltarna till er postadress (samma som finns registrerad hos Skatteverket).

När blir det brev eller paket?

Transportstyrelsen kommer att kunna skicka försändelser med 1 till 8 skyltar (standarsskylt 520 mm) som brev. Vid beställning av 9 eller fler skyltar kommer de att skickas som paket.

Skyltarna tillverkas dagligen. Hur de levereras beror alltså på hur många som beställs per dag till en mottagare.

Kostar det mer att få paketleverans?

Nej. Priset för registreringsskyltar är inklusive porto.

Hur lång leveranstid är det?

Normalt är det 3-4 arbetsdagar. Ytterligare en dags leveranstid kan vara aktuell för mottagare på Gotland och norr om Sundsvall.

Har du frågor om postutdelning av registreringsskyltar (brev eller paket) bör du ringa PostNord 0771-33 33 10.

Vad händer om jag inte kan ta emot paketet?

Om mottagaren inte finns tillgänglig, kommer paketen att lämnas till närmsta serviceställe och en avi skickas till mottagaren.

Kontakt

Om du har frågor om adresser för skyltleverans kan du kontakta Transportstyrelsen på 0771-14 15 16 eller vagtrafik@transportstyrelsen.se