Infrastrukturavgift (broavgift)
Infrastrukturavgift är en typ av avgift som tas ut för att finansiera bygget av en ny bro, väg eller tunnel. Det innebär att den som använder infrastrukturen ska vara med och betala för den.
Infrastrukturavgift är en typ av avgift som tas ut för att finansiera bygget av en ny bro, väg eller tunnel. Det innebär att den som använder infrastrukturen ska vara med och betala för den.
Information om vilka belopp som gäller samt betalstationerna på Skurubron.
Information om vilka tider och belopp som gäller samt betalstationerna i Sundsvall.
Information om vilka belopp som gäller samt betalstationerna i Motala.
Information om hur du kan ta emot din avi och betala infrastrukturavgift.
När en bil passerar en betalstation fotograferar en kamera bilens registreringsskyltar, först framifrån och sedan bakifrån. Bilden beskärs i kameran så att enbart registreringsskylten och området närmast skylten visas. Bilden skickas till Transportstyrelsen som identifierar vem som äger fordonet, både för svenska och utländska fordon. Därefter fattas ett beslut om infrastrukturavgift och en avi skickas till fordonsägaren.
Infrastrukturavgift är en avgift som tas ut för att finansiera bygget av en ny bro, väg eller tunnel. Det innebär att den som använder bron, vägen eller tunneln är med och betalar för den. När infrastrukturen är färdigbetald tas avgiften bort. Broavgift kallas den infrastrukturavgift som tas ut för färd över en bro. Broavgift tas idag ut på Sundsvallsbron, Motalabron och Skurubron.
Trängselskatten är en skatt som syftar till att minska trängseln i hårt trafikerade storstadsområden. Trängselskatten bidrar även till att förbättra miljön och bidra till att finansiera infrastruktursatsningar. Trängselskatt tas idag ut i de centrala delarna av Stockholm och Göteborg.
Ja. Transportstyrelsens kostnader för att trycka, kuvertera och skicka ut en pappersavi ligger på drygt 4,5 kronor. Kostnaderna för porto är förhållandevis låga på grund av de stora volymer brev vi skickar ut. Beloppet som ska betalas är oftast högre än portokostnaden, eftersom en hel månads passagetillfällen summeras.
En stor del av avierna skickas dock till fordonsägarnas internetbank (e-avi) eller digitala brevlåda. Många företag samlar alla infrastrukturavgifter per månad på en samlingsavi, vilket också minskar kostnaden för distribution.
Om man som avgiftsskyldig anser att ett beslut om infrastrukturavgift har blivit fel, kan man via Transportstyrelsens webbformulär eller brev begära omprövning. Begäran ska ha kommit in till Transportstyrelsen senast 60 dagar efter det att beslut om avgift har fattats.