Dispens från föreskrivna tekniska krav på ett fordon
Om du vill få ett fordon registrerat för användning trots att det inte uppfyller gällande krav, eller om du inte kan visa att fordonet uppfyller gällande krav, behöver du ansöka om dispens hos Transportstyrelsen.
Vi prövar ditt ärende om det finns skäl att göra undantag från vissa krav. Efter vår prövning får du ett beslut som anger om vi beviljar en dispens eller inte.
Avgift
I de flesta fall omfattas en ansökan av en prövningsavgift. Avgiften innebär inte att du automatiskt får ett medgivande – ansökan kan även avslås. Se därför över dina alternativ innan du ansöker om undantag från tekniska krav.
Om prövningsavgiften gäller för ditt ärende får du:
-
En bekräftelse på att ansökan tagits emot, med information om avgiften.
-
En separat faktura med beloppet som ska betalas.
Om du ångrar dig och inte vill få ärendet prövat, måste du meddela oss så snart som möjligt.
Viktigt: Om prövningen redan har startat återbetalas inte avgiften, även om beslut ännu inte är fattat. Vi kan inte lämna förhandsbesked om ditt ärende. Fakturan ska betalas inom 30 dagar från utskick, och ärendet påbörjas först när vi har registrerat din betalning.
Avgift för undantag från krav på fordon
Mer information om avgifter finns i Transportstyrelsens föreskrifter:
Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter
Så här ansöker du om dispens
Fyll i blanketten noggrant och skicka den tillsammans med eventuella bilagor enligt instruktion i blanketten.
Blankett: Ansökan om undantag - fordon
Blankett: Ansökan om undantag för fordon i slutserie
Beslut
Du får ett skriftligt beslut via brev eller e-post när ärendet är avgjort.
Handläggningstid
Vår handläggningstid, efter att betalning inkommit, är för närvarande : cirka 5 veckor.
Prövning av ärendet
Att pröva något i sak innebär att myndigheten prövar din begäran. Detta innebär att vi undersöker alla fakta och alla regler som är relevanta för ditt ärende.
Vi prövar ditt ärende utifrån Fordonsförordningen (2009:211) 8 kap 18§ samt andra gällande förordningar beslutade av riksdagen och gällande nationell föreskrift för ert fordon.
Vill du underlätta vår handläggning av ditt ärende?
För dig som vill ha ditt ärende registrerat så snabbt som möjligt har vi några tips.
Om du som ansöker inte är ägare av fordonet behöver du ha en fullmakt från fordonsägaren. En fullmakt är en rättshandling som ger någon annan (fullmaktshavaren) rätt att agera i ditt (fullmaktsgivarens) ställe.
Fullmakten skickar du in tillsammans med din ansökan. Vi kan inte pröva ärendet utan fullmakt.
Våra blanketter är bland annat uppbyggda efter hur vår skanner tolkar uppgifterna och i vilken ordning vi lägger in uppgifterna i våra register. Om du använder våra blanketter och fyller i dem i din dator kommer registreringen att gå snabbare än om du använder egentillverkade blanketter.
Till dig som väljer att använda sätt att ansöka: Beskriv tydligt vad du vill, exempelvis om det är en komplettering eller ett nytt ärende.
Vi skannar alla handlingar som kommer in till oss. Du underlättar vårt arbete om du inte häftar ihop papperna. Använd gärna
- gem istället för häftklammer
- vitt A4-papper
- C4-kuvert så att inte handlingarna viks
- plastfickor.
Skicka in alla handlingar som hör till ett specifikt ärende samtidigt.
När ett ärende innehåller brister, tänk på att vi i första hand skickar meddelanden till kontaktpersonens e-postadress. Har du inte skrivit in någon e-postadress skickar vi meddelanden per post.
Har du frågor?
Om du har några frågor kan du kontakta vår kundtjänst för fordon.