Regler om energieffektiv konstruktion och operation av fartyg

Världens länder, genom FN:s sjöfartsorganisation IMO, har som mål att minska världsflottans koldioxidutsläpp i förhållande till transportarbete med 40 % till år 2030 jämfört med 2008 års nivå. IMO har antagit bindande globala regler som ska leda till att målet nås.

Sedan 2013 finns globala regler som ställer krav på energieffektivitet vid konstruktion av nya fartyg, det så kallade Indexet för energieffektiv design (EEDI). Från och med den 1 januari 2023 utökas kraven så att även äldre fartyg omfattas av tekniska krav genom Indexet för energieffektiv design av befintliga fartyg (EEXI). Från 2023 ställs också krav på årlig uppföljning och klassificering av fartygs operativa utsläpp genom kolintensitetsindikatorn CII. 

Index för energieffektiv design (EEDI och EEXI)

För att öka energieffektiviteten vid nybyggnation av fartyg har IMO infört ett energieffektiviseringsindex. Det ställer bindande krav på alla fartyg byggda år 2013 eller senare som går i internationell trafik och har en bruttodräktighet över 400. När fartyg konstrueras ska ägaren tillse att det fartygsspecifika EEDI-värdet, som indikerar fartygets energieffektivitet, inte överskrider det tillåtna EEDI-värdet för respektive fartygstyp och storlek. Värdena har bestämts av IMO.

De tillåtna EEDI-värdena skärps över tiden, så att nya generationer av fartyg konstrueras allt effektivare. Reglerna leder på så sätt till successivt lägre utsläpp för ett givet transportarbete, och bidrar till att främja innovation och teknikutveckling. 

Sedan 2023 finns det också energieffektivitetsindex för existerande fartyg, EEXI, för fartyg byggda före 2013. EEXI liknar EEDI i sin utformning, och innebär att fartygsägare kan behöva vidta tekniska förbättrings­åtgärder för befintliga fartyg.

Uppföljning av operativa utsläpp

Ett fartygs drift, eller operation, spelar stor roll för de faktiska utsläppen under fartygets livstid. Den som opererar fartyget kan påverka koldioxidutsläppen genom till exempel ruttplanering, val av hastighet och underhåll av skrov och propellrar.

Sedan 2023 gäller regelverket CII som kräver uppföljning av operativa utsläpp. I och med CII är det obligatoriskt för fartyg med en bruttodräktighet över 5000 som går i internationell trafik att årligen följa upp och rapportera totala utsläpp av koldioxid i förhållande till transportarbetet.

I CII klassas fartyg beroende på hur de förhåller sig till ett referensvärde för fartyg av samma typ och storlek i fem olika klasser, klass A till klass E. Fartyg som hamnar i klass D under tre år i rad, eller i klass E, behöver ta fram en plan för hur de ska uppfylla kraven kommande rapporteringsperiod. CII ger skärpta krav på reduktion år för år fram till 2030. Därmed blir tröskeln för att nå de olika klasserna högre över tid. Regelverket kring CII är under en omfattande översyn med slutdatum 2028.

Ett viktigt stödsystem för CII är den obligatoriska energieffektiviseringsplanen, SEEMP. En SEEMP måste finnas ombord på alla fartyg med bruttodräktighet över 400, alltså även fartyg som inte omfattas av CII, men kraven på vad en SEEMP ska innehålla är högre för fartyg med bruttodräktighet över 5000. Ett annat viktigt stödsystem är IMO:s datahanteringssystem för bränsleförbrukning, DCS. Rapportering till DCS gäller också för fartyg med bruttodräktighet över 5000, och hanterar data om fartygens bränsleförbrukning, koldioxidemissioner, CII-värden med mera.

Certifiering

Både EEDI och EEXI certifieras vid ett tillfälle och därefter gäller certifieringen tillsvidare om inga större förändringar av fartyget görs. I tillägg till IAPP-certifikatet ska ett Internationellt Energieffektivitetscertifikat (IEE) upprättas.

Reglerna gällande fartygs energieffektivitet och koldioxidintensitet återfinns i bilaga VI till miljöskyddskonventionen MARPOL. Reglerna om EEDI, EEXI, CII och SEEMP är införlivade i TSFS 2010:96. 

Kontakt: miljo@transportstyrelsen.se