On the Job Training
On the Job Training (OJT) är en del av en typutbildning och ska utföras för den första typen i varje kategori/ underkategori.
En OJT kan enbart utföras i en underhållsorganisation godkänd enligt Del-145 eller Del-CAO. OJT proceduren ska vara beskriven i organisationens MOE och vara godkänd av Transportstyrelsen.
Certifikatsinnehavare som ska utföra en OJT
En OJT-procedur är godkänd av den nationella myndigheten, via underhållsorganisationens MOE. Det innebär att en OJT inte är erkänd i andra medlemsländer och att det måste vara samma myndighet som har godkänt organisationens MOE som har utfärdat och ansvarar för ditt Del-66 certifikat.
Har du ett svenskt Del-66 certifikat, så kan Transportstyrelsen acceptera en OJT godkänd i annat medlemsland. Då ska du ta kontakt med Transportstyrelsen innan OJT utbildningen genomförs. Du behöver ett Beslut från Transportstyrelsen innan en sådan OJT kan påbörjas
Följande ska kunna uppvisas:
- OJT praktiklista
- MOE procedur för OJT enligt kapitel 3.20
- MOE procedur för godkännande av Mentor
- MOE procedur för godkännande av assessor
- MOE procedur för utförande av assessment
- Lista över auktoriserade Mentors och Assessors
- List of Effective Pages (LEP) där det framgår att MOE inklusive OJT är godkänd av den berörda myndigheten
- OJT revision som överensstämmer med MOE revision (kontrollerat dokument)
I vissa fall bedömer Transportstyrelsen det lämpligt att utföra verksamhetskontroll på OJT utbildningar som utförs utanför Sverige.
Mentor och assessor ska vara EASA Del-66 underhållspersonal med följande kvalifikationer:
Mentor:
- Ska inneha ett giltigt EASA Del-66 certifikat för luftfartygsunderhåll som utfärdats av en EASA medlemsstat.
- Ska i åtminstone ett år ha innehaft ett EASA Del-66 certifikat för luftfartygsunderhåll i samma kategori som den som mentorskapet som OJT utbildningen avser, och även inneha samma eller liknande lämplig typbehörighet för luftfartyget i fråga.
- Ska vara auktoriserad att får utföra CRS (underhållsintyg) vid den underhållsorganisation som OJT utbildningen genomförs vid.
- Ska ha erfarenhet av att utbilda andra människor, exempelvis i form av att vara instruktör eller lärare enligt Del-147, ha genomgått kurser för utbildning av instruktörer eller ha någon annan jämförbar nationell kvalifikation, eller ha genomgått en utbildning i detta som är godtagbar av Transportstyrelsen
Assessor:
- Ska inneha ett giltigt EASA Del-66 certifikat för luftfartygsunderhåll som utfärdats av en EASA medlemsstat.
- Ska i åtminstone tre år ha innehaft ett EASA Del-66 certifikat för luftfartygsunderhåll i samma kategori som den som bedömningen av OJT utbildningen avser, och även inneha samma eller liknande lämplig typbehörighet för luftfartyget i fråga.
- Ska ha erfarenhet av och/eller ha genomgått utbildning i att bedöma andra. Exempelvis i form av att vara lärlingshandledare eller examinator i en Del-147 organisation eller ha genomgått kurser för utbildning av instruktörer eller ha någon annan jämförbar nationell kvalifikation. Alternativt ha genomgått en utbildning i detta som är godtagbar av Transportstyrelsen.
- Ska inte ha varit inblandad som mentor för sökande som utför OJT. Om assessor under OJT deltar som mentor under utbildningen måste en oberoende observatör vara närvarande under OJT ”final assessment” av sökande.
Utsedd assessor som utför ”final assessment” på sökande, ska i god tid före OJT assessment meddela Transportstyrelsen datum för assessment, så att Transportstyrelsen ska ha möjlighet att delta under dagen för ”final assessment”.
Så ansöker en underhållsorganisation om att få sin OJT-praktiklista godkänd
En OJT utbildning kan delas in i tre delar. En där underhållsorganisationen med procedur i MOE beskriver hur OJT ska genomföras. Nästa del är en praktiklista över uppgifter som ska genomföras. Den sista delen ska beskriva hur den utförda utbildningen lever upp till de krav som ställs för OJT via en Compliance Report - Final Assessment .
Mer information om de tre delarna beskrivs nedan.
Procedur
En OJT-procedur ska beskrivas under kapitel 3.15 i organisationens MOE.
Proceduren ska beskriva hur OJT ska genomföras, assessment procedur och kriterier för att vara mentor och assessor.
Lista över OJT praktikuppgifter
En praktiklista över praktikuppgifter som ska genomföras vid utbildningen ska tas fram,baserat på appendix II till AMC till Del 66.
Följande gäller:
- 50 % av praktikuppgifter som är relevanta för typen baserat på Appendix II till AMC.
- 50 % av praktikuppgifterna i OJT programmet får vara utförd innan påbörjad Typkurs
- Uppgifterna ska vara utvalda representativt för typen och dess system både gällande komplexitet och tekniska aspekter.
- Uppgifter ska tas fram från varje kapitel (ATA) som är aktuella för typen.
- Varje uppgift ska vara signerad av eleven och supervisor.
- Varje uppgift ska kunna referera till ett aktuellt utfört arbete eller arbetsorder.
Compliance Report - Final Assessment
En Compliance Report ska upprättas av organisationen efter utförd utbildning. Den ska eleven ha med vid ansökan om certifikatsändring.
En Compliance Report är ett dokument som ska finnas för att organisationen ska visa (kvalitetskontroll) att eleven har fullföljt den godkända OJT utbildningen.
När kan OJT påbörjas:
Sökande måste vara innehavare av ett Del-66 kategori A, B eller L5 certifikat innan OJT kan påbörjas, eller slutfört den teoretiska delen i en Del-147 typkurs och samtidigt utfört minst 50 % av sin grundläggande praktiska erfarenhet i den kategori som avses för utfärdande av ett Del-66 certifikat.
OJT före och efter typkurs
Den sökande ska ha påbörjat och ha slutfört sin OJT inom 3 år före första ansökan om ett utfärdande av ett EASA Del-66 certifikat. Minst 50 % av OJT praktikuppgifterna ska utföras efter den teoretiska delen av en EASA 147 typkurs.
Final Assessment
Underhållsorganisationen meddelar Transportstyrelsen ca 1 månad i förväg vilken dag man önskar att utföra OJT Final Assessment till Del-66 funktionsbrevlåda. Efter överenskommet datum för Final Assessment aviseras OJT verksamhetskontroll via brev/e-post till organisationen.
När börjar de nya reglerna att gälla
De nya reglerna angående OJT enligt kommissioners genomförandeförordning (EU) 2023/989 började gälla från och med den 12 juni 2024.
OJT kan påbörjas före den 12 juni 2024 och slutföras enligt OJT programmets revisions version eller enligt i överenskommelse med Transportstyrelsen.
FAQ förfrågningar angående revision av verksamhetsmanualer, MOE, VHB, E-Post:
Revision verksamhetsmanual MOE, VHB - Transportstyrelsen
FAQ förfrågningar Del-66, E-post:
flygtekniker@transportstyrelsen.se
Kontaktpersoner flygteknikercertifikat Del-66:
- Krister Bratt krister.bratt@transportstyrelsen.se
- Fredrik Alsne fredrik.alsne@transportstyrelsen.se
Besöksadress till :
Olai Kyrkogata 35, 601 73 Norrköping
Adress till :
Transportstyrelsen, Olai Kyrkogata 35, Luftfartsavdelningen, Del-66,
601 73 Norrköping