Ansök om behörighet
För att kunna ansöka om särskilt tillstånd behöver du först ansöka om behörighet. Om du redan har ett giltigt användarkonto behöver du inte ansöka om det igen. Ett användarkonto är giltigt i 6 månader.
Behörighet
I och med att myndigheten stärker upp sin IT-säkerhet, vilket innebär att vi från och md 24 juni 2024 inför e-legitimation mot våra e-tjänster i vårt system som hanterar tillstånd.
Förändringen innebär att den som ska företräda företaget måste lämna personnummer i ansökan samt om det är en konsult som företräder er, ska en fullmakt bifogas ansökan.
I samband med det vill vi göra dig som ansöker om behörighet uppmärksam på att vi hanterar personuppgifter likvärdigt, har du skyddad identitet eller liknande behov ber dig att avstå från att ansöka om behörighet.
Ansök om särskilt tillstånd
Med dina inloggningsuppgifter till användarkontot loggar du in i tjänsten för ansökan om tillstånd.
Om fönstret inte öppnas automatiskt visas en mellansida, klicka då på länken ”klicka här”.
Om du ska förnya eller förlänga ditt tillstånd
Klicka på ”Hantera din omprövning” i menyn till vänster på sidan.
Du kommer in i din ansökan genom att klicka på löpnumret längst till vänster på raden där din ansökan finns.
När du besvarat frågorna i tillståndsansökan väljer du knappen ”Skicka in ansökan”.
Om du ska ansöka om nytt tillstånd
Klicka på ”Ansök om nytt tillstånd” i menyn till vänster på sidan.
När du besvarat frågorna i tillståndsansökan väljer du knappen ”Skicka in ansökan”.
Om du påbörjat en ansökan och vill fortsätta vid ett senare tillfälle
Du kan ta en paus i ansökan genom att klicka på Spara-knappen, stänga ansökan och återkomma senare.
När du ska återuppta din ansökan, loggar du in i tjänsten och klickar på löpnumret längst till vänster på raden där din ansökan finns.
När du besvarat frågorna i tillståndsansökan väljer du knappen ”Skicka in ansökan”.