Ansökan om flygprocedurer
Innan en flygplats kan implementera flygprocedurer och luftrum måste en ansökan skickas in till Transportstyrelsen. Det är viktigt att du ansöker i god tid. För att hanteringen ska gå så smidigt som möjligt ber vi dig att fylla i blanketten noggrant samt läsa igenom föreskriften och checklistan.
Tänk på att
-
Läsa igenom vad ansökan ska innehålla enligt ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2018:98) om användning och utformning av luftrum och flygprocedurer, samt Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2017/373 av den 1 mars 2017 om gemensamma krav för leverantörer av flygledningstjänst/flygtrafiktjänster och övriga nätverksfunktioner för flygledningstjänst.
- Kontrollera punkterna i checklistan nedan.
- Det är viktigt att fylla i samtliga fält i ansökan. Om det saknas uppgifter måste vi begära komplettering, vilket försenar handläggningen.
- Skicka blanketten samt övrig dokumentation till Transportstyrelsen enligt de instruktioner som finns på blanketten.
Checklista
När blanketten är komplett ifylld och innehåller de uppgifter som nämns i föreskriften, bör även följande kontrolleras innan ansökan skickas in:
- Att hindermätningen är högst två år gammal vid ansökningstillfället.
- Att luftrummet inrymmer procedurernas primärytor.
- Att en flygsäkerhetsbedömning är utförd med rätt deltagande och med relevanta riskkällor.
- Att flygvalidering är genomförd vid ansökningstillfället (i tillämpliga fall).
- Att inga VSS-ytor genomträngs.