Plan- och byggregler för vägar och spårbunden trafik

Transportstyrelsen har rätt att ställa tekniska krav på vägar, gator, järnvägar, spårvägar och tunnelbanor. 

Transportstyrelsens bemyndigande enligt plan- och byggförordningen (PBF) omfattar den fysiska infrastrukturen, broar, tunnlar samt utrustning och anordningar kopplat till järnvägar, tunnelbanor, spårvägar, vägar och gator. Våra byggregler innefattar föreskrifter och allmänna råd kopplat till följande egenskapskrav:

  • bärförmåga, stadga och beständighet
  • säkerhet i händelse av brand
  • skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö
  • säkerhet vid användning
  • skydd mot buller.

Nya föreskrifter

Flera föreskriftsarbeten drivs med utgångspunkt i vårt bemyndigande enligt PBF

TSFS 2018:57 och andra generationens eurokoder

Publiceringen av den andra generationens eurokoder har nu påbörjats av SIS. För att uppfylla Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2018:57) om tillämpning av eurokoder ska dock även fortsättningsvis den första generationens eurokoder och våra nationella val till dem i TSFS 2018:57 användas. Det är först när nationella val har gjorts av Transportstyrelsen till den andra generationens eurokoder och en ny författning med dessa val samt föreskrifter och allmänna råd om tillämpningen av den andra generationens eurokoder har tagits fram som den generationen kan tillämpas.

Syftet med att publicera den andra generationens eurokoder innan de kan börja tillämpas är att även aktörer som inte medverkar i någon av SIS:s kommittéer som hanterar eurokoderna ska kunna få tillgång till dem. På så sätt kan olika intressenter inom bygg- och anläggningssektorn sätta sig in i de nya eurokoderna innan de måste tillämpas för att uppfylla samhällets krav på bärförmåga, stadga och beständighet. Därigenom kan exempelvis utbildningsmaterial och uppdatering av programvaror förberedas i god tid innan det blir ett myndighetskrav att den andra generationens eurokoder ska tillämpas.

Dialog och öppenhet

Vi vill ha tydligt fokus på interaktivitet och öppenhet i processen. De vill upplevas som lyhörda och tillgängliga. Strategin är att ha tät samverkan med branschen, att på ett tydligt sätt bjuda in till dialoger och att ta emot bidrag.

Forskning och innovation (FoI)

Vi upphandlar och utför Forsknings och utvecklingsprojekt (FoI) för att avgöra om det finns behov av nya krav eller ändring av gällande krav.

Pågående FoI-projekt

Projektbenämning Utförare
Fortsättning på Säkerhetsmål för tunnlar inkluderande undermarkstationer Brandskyddslaget

 Avslutade FoI-projekt

Projektbenämning Utförare

Krav på vägytans funktionella egenskaper

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut)

Definition av säkerhetszon

Movea Trafikkonsult AB

Säkerhetsmål för tunnlar

RiskTec Projektledning AB

LED-belysningens effekter på djur och natur med rekommendationer (Rapport)

Calluna

Utformningskrav på spårvägsanläggningar (Rapport)

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut)

Krav för att förhindra fallolyckor (Rapport)

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut)

Säkerhetskritiska parametrar vid vägutformning (Rapport)

Movea Trafikkonsult AB

Säkerhetsmål för
trafikanter i vägtunnlar, järnvägstunnlar och tunnelbana (Rapport)

WSP Sverige AB

Brandskyddslaget

RiskTec Projektledning AB

HPH Projekt AB

Ny kunskap som underlag till nya krav för att
säkerställa säker vägutformning med avseende på krängningsrisk i kurvor (rapport)

WSP Sverige AB

Litteraturstudie och kunskapssammanställning om eftergivliga belysningsstolpar i vägmiljön

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut)
Säkerhet vid användning – kravställande för
skyddsanordningar
VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut)

Luftkvalitet i vägtunnlar – Konsekvens-utredning och förslag till nationellt riktvärde

WSP
Sverige AB

Slutrapport - Luftkvalitet i vägtunnlar, tilläggsuppdrag nationellt riktvärde

WSP

Second Opinion  - Luftkvalitet i vägtunnlar – konsekvensutredning och förslag på nationellt riktvärde

TØI (Transportøkonomisk Institutt).

Säkerhetsmål för plattformsrum

Brandskyddslaget, WSP, Risktec

Kanter i cykelvägars tvärriktning 

VTI (Statens väg- och transportforskarinstitut)

Utvecklad basstandard för korta vägtunnlar och val av riskanalysmetod

WSP

Minimibredder på gång- och cykelbanor

Movea

Har du frågor om Transportstyrelsens byggregler?

Kontakt:

Utredare Per Andersson 
E-post: per.andersson@transportstyrelsen.se
Telefon: 010-49 55 640

eller vag@transportstyrelsen.se