Inom Europa integrerades regler för systematiskt sjösäkerhetsarbete först genom rådets förordning (EG) nr 3051/95 av den 8 december 1995 om säkerhetsorganisation för roll-on/ roll-off-passagerarfartyg (ro-ro-fartyg). ISM-koden blev därigenom obligatorisk på gemenskapsnivå så tidigt som från och med den 1 juli 1996 för alla ro-ro-passagerarfartyg i reguljär trafik till eller från hamnar i medlemsstaterna på både inrikes och internationella resor, oberoende av flagg. Detta var ett första steg mot ett enhetligt och samstämmigt Europeiskt genomförande av ISM-koden. Därefter antogs Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 336/2006 som gör ISM-koden direkt tillämplig på fartyg inom EU. Förordningen gäller direkt i medlemsstaterna för följande fartyg oavsett byggnadsdatum:
- Lastfartyg över 500 brutto och passagerarfartyg som för en medlemsstats flagg och som används på internationella resor.
- Lastfartyg över 500 brutto och passagerarfartyg i fartområde A och B som används uteslutande på inrikes resor, oberoende av flagg.
- Lastfartyg över 500 brutto och passagerarfartyg i reguljär linjetrafik till eller från hamnar i medlemsstaterna, oberoende av flagg.
- Flyttbara oljeborrplattformar över 500 brutto till sjöss som går i trafik under medlemsstats myndighet.
- Ro-ro-passagerarfartyg på inrikes resor oavsett fartområde.