Risker med el-bilar (batterier)

Det är tillåtet att ladda el-bilar ombord på Svenska ro-ro fartyg. Redaren har ansvaret för säkerheten. Transportstyrelsen har identifierat följande risker i samband med elbilar och laddning ombord.

Redare bör känna till och beakta följande när de installerar laddningsstation på sitt ro-ro fartyg.

Följande risker finns med el-bilar i jämförelse med bensindrivna bilar vid brand

el-bilbensindriven bil
hög batterispänning (upp till 600 volt) 12 volt
brand brand
explosion explosion
utveckling av brandfarliga gaser från batteriet och övriga delar av bilen tex plastdelar utveckling av brandfarliga gaser från övriga delar av bilen tex plastdelar
utveckling av giftiga gaser framförallt från batterier utveckling av giftiga gaser från övriga delar av bilen tex plastdelar
svårighet med släckning pga inkapslingen av batterierna enklare släckning

Brand i litiumjonbatterier kan orsakas av:

  • Okontrollerad kemisk reaktion i batteri.
  • Skador eller deformation av batteri (t.ex. efter en kollision eller efter att bilens underrede skadats).
  • Felaktig hantering av batteri, laddare eller kringutrustning.
  • Överladdning av batteri (ej fungerande överladdningsskydd).
  • Kortslutning (t.ex. skadad kabel eller fuktinträngning).
  • Laddning av skadat batteri.
  • En felaktig eller felinställd laddare.
  • En laddare som drivs med felaktigt nätaggregat eller med felaktig spänning eller frekvens.
  • Överhettning (risk för explosion finns om brand uppstår i närheten av fordonet).

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!

Om du vill kan du också lämna förbättringsförslag.