Information om introduktion av SORA 2.5
Den 30 september 2025 publicerade EASA SORA 2.5. Denna sida innehåller information om SORA 2.5 och implementeringen i Sverige.
Informationen kommer att uppdateras löpande.
SORA 2.5 har nu publicerats
SORA 2.5 har nu publicerats i EU:s regelverk. Observera att EASY access rules inte har uppdaterats ännu, dessa innehåller än så länge SORA 2.0.
Länk till beslutet, förklarande material samt AMC och GM (EASA).
SORA 2.5 kommer att förenkla godkännandeprocessen för UAS-drift i den specifika kategorin genom att:
- förtydliga regelkrav och därigenom göra det lättare för UAS-operatörer;
- minska tolkningsutrymmet och möjliggöra en mer harmoniserad tillämpning mellan medlemsstaterna;
- minska mängden bevis som krävs för att få tillstånd för drift inom synhåll (VLOS) som klassificeras som låg risk (SAIL II);
- lätta på vissa krav, särskilt de som rör containment.
SORA 2.5 gäller omedelbart
SORA 2.0 har dock inte dragits tillbaka än. Om du befinner dig i slutfasen av en ansökningsprocess och redan har använt SORA 2.0, behöver du inte göra om din dokumentation eller ansöka på nytt. Det kommer att vara möjligt att ansöka enligt SORA 2.0 till och med den 27 mars 2026. Detta gäller även förlängning av befintliga tillstånd.
Ur ett säkerhetsperspektiv anses en UAS-operation som bedömts enligt SORA 2.0 eller SORA 2.5 som likvärdig. Befintliga tillstånd kommer därför förbli gällande giltighetstiden ut om de inte återkallas av annan anledning. Vid ansökan om förlängning efter 27 mars 2026 behöver ansökan baseras på SORA 2.5.
Användning av befolkningstäthetskartor
SORA 2.5 är baserat på användning av befolkningstäthetskartor. Transportstyrelsen hänvisar till Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik och Lantmäteriets karta. Dessa kan nås på webbplatsen https://www.geodata.se/geodataportalen genom att söka efter ’PD.Befolkningsfördelning.Totalbefolkning’ och därefter välja visa på karta. Kartan presenteras i upplösningen 1x1 km.
I kartverktyget finns möjlighet att göra kartlagret genomskinligt samt att klicka på en viss kilometerruta för att se exakt vilken befolkningstäthet som råder däri. Observera att dessa data bygger på folkbokföring och på särskilda platser där det samlas människor såsom exempelvis ett torg eller en badstrand kan dessa data vara missvisande. Operatören måste ta hänsyn till detta i sin riskanalys.
För att stödja bedömningen av befolkningstäthet har EASA, i samarbete med Europeiska kommissionens Joint Research Centre (JRC) och Copernicus, utvecklat särskilda kartor för befolkningstäthet. En preliminär version av dessa kartor finns tillgänglig på https://www.easa.europa.eu/en/domains/drones-air-mobility/operating-drone/statistical-population-density-easa-member-states.
Transportstyrelsen utvärderar för närvarande dessa kartor för att avgöra om de är godtagbara för operationer i Sverige och hänvisar i nuläget operatörer till att använda Statistiska centralbyråns data på Lantmäteriets karta.
Means of Compliance för SAIL III-operationer
För att komplettera SORA 2.5-paketet har EASA även publicerat Means of Compliance (MoC) för utformningen av UAS som används i scenarier med medelhög risk (SAIL III):