Uppdaterad slutrapport för olyckan i Gotthard-tunneln

Publicerad 23 dec 2025

En uppdaterad slutrapport från Europiska unionens järnvägsbyrå, ERA, och dess JNS-grupp ”Accident in the Gotthard base tunnel with focus on broken wheels” har nyligen publicerats.

Händelsen

I augusti 2023 spårade ett godståg ur inne i Gotthardtunneln i Schweiz på grund av ett skadat hjul. Skadorna i tunneln blev omfattande och reparationsarbetet tog mer än ett år vilket ledde till halverad kapacitet på en av Europas viktigaste transportvägar genom Alperna under perioden. 

Efter olyckan initierade schweiziska Federal Office of Transport (FOT) ett JNS-förfarande hos Europiska unionens järnvägsbyrå (ERA) i syfte att förbättra säkerheten inom godstrafiken på järnväg och analysera risker för hjulbrott.

JNS-gruppen, ”Accident in the Gotthard base tunnel with focus on broken wheels”, som sattes samman byggde vidare på tidigare arbete om trasiga/spruckna hjul inom JNS. Initialt fokuserade man på om redan framtagna långsiktiga åtgärder för hjulpar av typ BA 004 även skulle kunna vara effektiva för hjul av typen BA 390 samt utvidgas för liknande hjultyper. Om inte skulle gruppen se över vilka ytterligare åtgärder som skulle behövas. Gruppen har bestått av representanter från olika parter så som säkerhetsmyndigheter och järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas Europeiska intresseorganisationer med flera.

Europiska unionens järnvägsbyrå, ERA och dess JNS- grupp ”Accident in the Gotthard base tunnel with focus on broken wheels” publicerade initialt en slutrapport och rekommenderade åtgärder i juli 2024 för att utkomma med en uppdaterad version i april 2025. Under andra halvåret 2025 analyserade JNS-arbetsgruppen ytterligare fall av spruckna och trasiga hjul, de säkerhetsrekommendationer som det nationella utredningsorganet i Schweiz utgivit med sin utredning samt de regler som den nationella säkerhetsmyndigheten i Schweiz publicerades 2025-09-11. Som ett resultat av detta har JNS-rapporten som publicerades i april 2025 nu ersatts. Den nya, slutgiltiga JNS-rapporten innehåller Europagemensamma, harmoniserade riskkontrollåtgärder i syfte att undvika nationella regler samt främja säkerhet, driftskompatibilitet och järnvägssystemets konkurrenskraft.

Den uppdaterade slutrapporten, med tillhörande rekommenderade åtgärder, finns tillgänglig på ERA:s webbplats tillsammans med en medföljande konsekvensanalys (Full Impact Assessment). Det har även publicerats en uppdatering av JNS-listan över bedömda hjultyper, vilken innehåller de hjultyper som redan har utvärderats för att avgöra om de är jämförbara med hjultyp BA 004. Rapporten sprids nu genom alla de organisationer som arbetat tillsammans i JNS-gruppen. Rapporten finns endast tillgänglig i engelsk version.

Vissa av de framtagna riskkontrollåtgärderna ersätter tidigare, av JNS publicerade, åtgärder avseende hjultyp BA 004. Vänligen läs rapporten för detaljer.

För vilka gäller rekommendationerna?

Alla godstransportföretag på järnväg, infrastrukturförvaltare, fordonsinnehavare och enheter som ansvarar för underhåll (ECM) av godsvagnar som trafikerar Europa rekommenderas att analysera relevansen av åtgärderna enligt rapporten från JNS arbetsgrupp. De relevanta åtgärderna ska sedan implementeras i organisationernas säkerhetsstyrningssystem och i drifts- och underhållsbestämmelserna samt genomföras och implementeras i praktiken.

ERA rekommenderar starkt att rapportens innehåll och rekommendationer tillämpas av samtliga berörda aktörer. Aktörer som eventuellt väljer att inte tillämpa dessa metoder ska via riskanalyser kunna visa att man uppnår åtminstone en liknande säkerhetsnivå genom alternativa åtgärder.

Verifiering av att åtgärder implementerats med anledning av rapporten kan komma att ske via tillsyn.