Ansökan om U-space-luftrum
Ett U-space-luftrum är en geografisk UAS-zon som utsetts av medlemsstaterna, där UAS-drift endast får äga rum med stöd av U-space-tjänster. I Sverige är det Transportstyrelsen som beslutar om U-space-luftrum. Du kan läsa mer om vad ett U-space-luftrum är och vilka tjänster som ska erbjudas där på Transportstyrelsens webbplats om U-space.
Ansökan om upprättande av ett U-space-luftrum ska göras på avsedd blankett.
Viktigt att veta innan ansökan
Ansökan är avgiftsbelagd. Avgiften regleras enligt 9 kap. 18 § TSFS 2024:78, Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter.
Innan ett U-space-luftrum kan implementeras i luftrummet måste en ansökan skickas in till Transportstyrelsen. För att hanteringen ska gå så smidigt som möjligt ber vi dig att läsa informationen nedan, fylla i blanketten noggrant samt ta del av tillämpliga regelverk.
Ansökningsprocessen
Implementeringen av ett U-space-luftrum kan övergripande beskrivas i fem steg enligt processen nedan.
Steg 1
Fyll i blanketten noggrant och bifoga relevant dokumentation. Handlingarna skickas till luftfart@transportstyrelsen.se.
Steg 2
Efter en initial bedömning av ansökningshandlingarna kommer ni att kallas till ett uppstartsmöte med Transportstyrelsen för att diskutera förutsättningarna för U-space-luftrummet.
Vid uppstartsmötet tillhandahåller Transportstyrelsen en kravkvittenslista för artikel 3(1), checklistor, rapportmallar och bakgrundsmaterial som behövs inför steg 3.
Steg 3
Luftrumsriskanalysen enligt artikel 3(1) i förordning (EU) 2021/664 ska genomföras för det planerade U-space-luftrummet.
De parametervärden och den informationsmängd som avses i artikel 3(4) ska inkluderas i analysen.
Du bör genomföra analysen i samverkan med de intressenter som påverkas av U-space-luftrummet.
Du som söker ansvarar för att driva och genomföra både luftrumsriskanalysen och samverkan med identifierade intressenter i enlighet med det vägledande materialet (GM) till artikel 18(f) i förordning (EU) 2021/664.
Steg 4
När luftrumsriskanalysen och samverkan med identifierade intressenter är genomförda ska du lämna in en rapport enligt den rapportmall som vi förser dig med.
Rapporten ska spegla de resultat som uppnåtts i luftrumsriskanalysen tillsammans med övriga intressenter. Den ska även innehålla dokumenterade förfaranden som visar hur du uppfyller de acceptabla sätten (AMC) att uppfylla kraven i artikel 3(4) i förordning (EU) 2021/664.
Steg 5
Skicka in allt material till luftfart@transportstyrelsen.se, märkt med det ärendenummer du fått av din handläggare i steg 2.
En ansökan om U-space-luftrum bör ses som en iterativ process, det vill säga att du löpande kan skicka in material och en uppdaterad kravkvittenslista efter återkoppling från oss.
Publicering och ikraftträdande
I beslutet om upprättande framgår när U-space-luftrummet träder i kraft.
U-space-luftrum tillgängliggörs, likt geografiska UAS-zoner, av Luftfartsverket i det digitala formatet ED-318. Formatet är maskinläsbart och kan användas i drönares geofencingsystem samt visualiseras i kartprogram med stöd för GeoJSON-filer. U-space-luftrum visualiseras även i Luftfartsverkets karttjänst Drönarkartan.
Eftersom U-space-luftrum även påverkar bemannad luftfart ska informationen publiceras i AIP ENR 5.1.
Ikraftträdandet behöver även ta hänsyn till publiceringstekniska faktorer samt ge CISP, USSP, UAS-operatörer, flygtrafikledningsenheter och bemannad luftfart tillräcklig tid att anpassa sina system och operationer till det nya U-space-luftrummet.
Kontakt
Frågor om U-space-luftrum eller ansökningsprocessen kan skickas asm@transportstyrelsen.se.