Sanktionsavgifter inom yrkestrafiken på väg

Sverige har valt att införa sanktionsavgifter istället för böter vid vissa överträdelser inom yrkestrafiken. Det är Polismyndigheten och Tullverket som kontrollerar yrkestrafiken på väg. Vid överträdelse som medför sanktionsavgift skickas ärendet till Transportstyrelsen för vidare utredning. Transportföretaget kontaktas och ges möjlighet att yttra sig innan Transportstyrelsen fattar ett slutligt beslut i frågan om sanktionsavgift.

För utlandsetablerade företag ska kontrolltjänsteman på väg i normalfallet ta ut ett förskott för sanktionsavgiften. Om Transport- styrelsens slutliga beslut innebär att ingen eller lägre sanktionsavgift ska tas ut så sker en återbetalning.

Sanktionsavgift kan även påföras i samband med Transportstyrelsens tillsyn. Transportföretag är skyldiga att lämna vissa uppgifter till Transportstyrelsen. Vid överträdelse som medför sanktionsavgift kan Transportstyrelsen starta en utredning. Transportföretaget kontaktas och ges möjlighet att yttra sig innan Transportstyrelsen fattar ett slutligt beslut om påförande av sanktionsavgift.

Sanktionsavgift i samband med vägkontroll

Cabotage

Sanktionsavgift ska påföras det transportföretag som bryter mot bestämmelserna mot cabotagetransporter.

Kontrolltjänsteman på väg tar ut ett förskott på sanktionsavgiften. Sanktionsavgiften är 60 000 kronor.

Villkoren för cabotage regleras i artikel 8 i godsförordningen (EG) nr 1072/2009.

Utstationering av förare

Det är Transportstyrelsen som beslutar om sanktionsavgifter för utländska transportföretag som bryter mot bestämmelserna om utstationering av förare. Sanktionsavgift ska påföras det transportföretag vars förare inte kan uppvisa en giltig utstationeringsdeklaration vid en vägkontroll.

Den är endast vid pågående cabotagetransport som kontrolltjänsteman på väg ska besluta om förskott av sanktionsavgift. Sanktionsavgiften är 60 000 kronor.

Villkoren regleras i 45 d – f §§ lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare.

Arbetsmiljöverket är ansvarig myndighet för regler om utstationering, läs mer på Arbetsmiljöverkets webbplats.

Ej uppvisat tillstånd

Transportföretag som utför gods- och persontransporter yrkesmässigt ansvarar för att nödvändiga dokument, som uppfyller villkoren för den transport som utförs, finns i fordonet.

Sanktionsavgiften ska påföras det transportföretag som under en transport inte kan visa nödvändiga dokument:

  • Bestyrkt kopia av gemenskapstillstånd enligt artikel 4 i godsförordningen (EG) nr 1072/2009.
  • Förartillstånd enligt artikel 5 i godsförordningen (EG) nr 1072/2009.
  • Bestyrkt kopia av gemenskapstillstånd enligt artikel 4 i bussförordningen (EG) nr 1073/2009.
  • Kopia av linjetrafiktillstånd enligt artikel 6 i bussförordningen (EG) nr 1073/2009.
  • Kontrolldokument (färdblad för tillfällig trafik, för cabotagetrafik, original eller kopia av avtal om speciell linjetrafik) enligt artikel 12 i bussförordningen (EG) nr 1073/2009.
  • Kontrolldokument för avreglerad tillfällig trafik (färdblad) enligt Interbus överenskommelsen.
  • Bestyrkt kopia av tillstånd att bedriva tillfällig internationell busstrafik enligt Interbus överenskommelsen.
  • Tillstånd för icke-avreglerad tillfällig trafik enligt Interbus överenskommelsen.
  • CEMT-tillstånd. 
  • Bilaterala tillstånd.
  • Specialtillstånd.

Kontrolltjänsteman på väg tar ut förskott på sanktionsavgift för företag som inte är etablerade i Sverige. Sanktionsavgiften är 10 000 kronor per överträdelse.

Kör- och vilotider samt färdskrivare

Inom EU/ESS/Schweiz

Sanktionsavgift påförs det transportföretag som har begått överträdelser mot regler om kör- och vilotider samt färdskrivare.

Sanktionsavgift påförs även den förare som har begått överträdelser utanför Sverige.

Kontrolltjänsteman vid väg tar ut förskott för sanktionsavgift om det är utländska transportföretag och förare som har begått överträdelser. Sanktionsavgiftens storlek påverkas utifrån överträdelsernas allvarlighetsgrad och antalet överträdelser.

AETR

För transporter som omfattas av AETR-regelverket ska sanktionsavgift påföras om överträdelse har skett mot regler om kör- och vilotider samt färdskrivare.

Observera att inget förskott får tas ut i dessa fall.

Läs mer om reglerna för kör- och vilotider och färdskrivare.

Anmälan av fordon på yrkestrafiktillstånd

Sanktionsavgift påförs den tillståndshavare som:

  • i yrkesmässigtrafik använder ett fordon som inte är anmält på ett yrkestrafiktillstånd.
  • inte har avanmält ett fordon som inte längre ska användas i yrkesmässigtrafik på sitt yrkestrafiktillstånd.

Sanktionsavgiften är 6 000 kronor.

Villkoren regleras i 4 kap. 10 och 13 §§ i yrkestrafikförordningen (2012:237).

Användning av utländska fordon på svenskt yrkestrafiktillstånd

Sanktionsavgift påförs den tillståndshavare som har ett utlandsregistrerat fordon anmält på sitt svenska yrkestrafiktillstånd utan att uppfylla villkoren för detta.

Sanktionsavgiften är 7 500 kronor.

Villkoren regleras i 4 kap 11 och 12 §§ yrkestrafikförordningen (2012:237).

 

Sanktionsavgifter i samband Transportstyrelsens tillsyn

Anmälan antal anställda

Sanktionsavgift påförs den tillståndshavare som inte följer kraven på att anmäla antal anställda.

Sanktionsavgiften är 6 000 kronor.

Villkoren finns i 4 kap 14 § yrkestrafikförordningen (2012:237).

Underrätta om trafikansvarig

Sanktionsavgift påförs den tillståndshavare som inte följer krav på underrättelse om trafikansvarig.

Sanktionsavgiften är 10 000 kronor.

Villkoren regleras i artikel 4.4 i tillståndsförordningen (EG) nr 1071/2009

Anmälan prövade personer

Sanktionsavgift påförs den tillståndshavare som inte följer krav på anmälan om prövade personer.

Sanktionsavgiften är 10 000 kronor.

Villkoren regleras i 2 kap 8 § yrkestrafikförordningen (2012:237).

Företagskontroll av kör- och vilotider samt färdskrivare

För information om sanktionsavgift i samband med företagskontroll av kör- och vilotider samt färdskrivare, se vår sida om företagskontroll.