En drönare av klass C3 ska uppfylla följande krav:
- Ha en maximal startmassa som understiger 25 kg, inbegripet nyttolast, och ett maximalt karaktäristiskt mått som understiger 3 meter.
- Kunna nå en högsta höjd över startpunkten på 120 m eller vara utrustade med ett system som begränsar höjden över ytan eller över startpunkten till 120 m eller till ett värde som kan väljas av fjärrpiloten. Om värdet är valbart ska tydlig information om drönarens höjd över ytan eller startpunkten under flygning lämnas till fjärrpiloten.
- Kunna styras säkert med tanke på stabilitet, manövrerbarhet och datalänkens prestanda av en pilot med den kompetens som föreskrivs i genomförandeförordning (EU) 2019/947 och enligt tillverkarens instruktioner, på det sätt som erfordras under alla operativa förhållanden som kan förutses, inbegripet efter bortfall av ett eller i förekommande fall, flera system.
- När det gäller en förtöjd drönare ha en förtöjning som är högst 50 m lång och en mekanisk hållfasthet som inte understiger a) aerodynens vikt med maximal massa multiplicerad med 10 för drönare som är tyngre än luft och b) den kraft som utövas av kombinationen av maximal statisk dragkraft och aerodynamisk kraft vid den maximala tillåtna vindhastigheten under flygning multiplicerad med fyra för drönare som är lättare än luft.
- Om det inte är förtöjt, i händelse av att datalänken bryts, ha en tillförlitlig och förutsägbar metod för att dataöverföringen ska kunna återupptas eller flygningen avbrytas på ett sätt som minskar påverkan på tredje parter i luften eller på marken.
- Om det inte är en drönare med fasta vingar vara försett med uppgifter om den garanterade A-vägda ljudeffektnivån LWA fastställd i enlighet med del 13 på själva luftfartyget och/eller förpackningen enligt del 14.
- Vara helt och hållet eldrivet.
- Ha ett unikt fysiskt serienummer som överensstämmer med standarden ANSI/CTA-2063-A-2019 Small Unmanned Aerial Systems Serial Numbers 2019.
- Om det inte är förtöjt, ha en direkt fjärridentifiering som
a) möjliggör uppladdning av operatörens registreringsnummer i enlighet med artikel 14 i genomförandeförordning (EU) 2019/947, och varje ytterligare nummer som föreskrivs i registreringssystemet. Systemet ska genomföra en konsekvenskontroll som kontrollerar integriteten hos den fullständiga sträng som skickas till UAS-operatören vid tidpunkten för registreringen. Vid inkonsekvens ska drönaren sända ut ett felmeddelande till UAS-operatören,
b) i realtid under hela flygningen säkerställer direkt periodisk utsändning från drönaren, med hjälp av ett öppet och dokumenterat sändningsprotokoll, av följande uppgifter på ett sådant sätt att de kan tas emot direkt av befintliga mobila enheter inom utsändningsområdet:
i) operatörens registreringsnummer och den kontrollkod som tillhandahålls av medlemsstaten under registreringsprocessen, såvida inte den konsekvenskontroll som nämns i punkt a misslyckas,
ii) drönarens unika fysiska serienummer som överensstämmer med standarden ANSI/CTA-2063,
iii) tidsangivelse, drönarens geografiska position och höjd över ytan eller startpunkten,
iv) drönarens flygväg mätt medsols utifrån den geografiska nordpolen och drönarens hastighet på marken, och
v) fjärrpilotens geografiska position, eller, om denna inte är tillgänglig, startpunkten,
vi) en indikation om drönarens nödlägesstatus
c) minskar möjligheten att manipulera funktionaliteten i systemet för direkt fjärridentifiering. - Vara utrustat med en geo-awareness-funktion som tillhandahåller
a) ett gränssnitt för att ladda upp och uppdatera data som innehåller information om de gränser för luftrummet i förhållande till luftfartygets position och höjd som sätts av de geografiska zoner som definieras i artikel 15 i genomförandeförordning (EU) 2019/947, vilket säkerställer att uppladdning och uppdatering av dessa data inte försämrar deras integritet och giltighet,
b) en varningssignal till fjärrpiloten när en potentiell överträdelse av luftrummets gränser upptäcks och
c) information till fjärrpiloten om drönarens status samt en varningssignal när dess positionsbestämnings- och navigeringssystem inte kan säkerställa ett väl fungerande geo-awareness-system. - Om drönaren har en funktion som begränsar dess tillträde till vissa områden eller volymer i luftrummet ska denna funktion vara så utformad att den samverkar väl med drönarens flygstyrsystem utan att negativt påverka flygsäkerheten. Dessutom ska fjärrpiloten erhålla tydlig information när denna funktion hindrar drönaren att komma in i dessa områden eller volymer i luftrummet.
- Om det inte är förtöjt, vara utrustat med en datalänk som är skyddad mot obehörigt tillträde till styr- och kontrollfunktionerna.
- Ge fjärrpiloten en tydlig varning när batteriet i drönaren eller dess kontrollstation når en låg laddningsnivå, så att fjärrpiloten har tillräckligt med tid för att landa drönaren på ett säkert sätt.
- Vara utrustat
a) med belysning för att drönaren ska kunna manövreras och
b) med minst ett blinkande grönt ljus för att drönaren ska vara synligt i mörker så att en person på marken kan särskilja drönaren från ett bemannat luftfartyg. - Släppas ut på marknaden med en bruksanvisning som innehåller följande:
a) Uppgifter om drönarens egenskaper som inbegriper
— drönarens klass,
— drönarens massa (med en beskrivning av referenskonfigurationen) och maximala startmassa (MTOM),
— en allmän beskrivning av den tillåtna nyttolasten i termer av massadimensioner, gränssnitt mot det obemannade luftfartyget och andra eventuella begränsningar,
— utrustning och programvara för kontroll av drönaren på distans,
— förfarandena för uppladdning av UAS-operatörens registreringsnummer till fjärridentifieringssystemet,
— hänvisning till det sändningsprotokoll som används för den direkta fjärridentifieringen,
— ljudeffektnivå,
— och en beskrivning av hur drönaren uppför sig om datalänken bryts, och metoden för att återupprätta styr- och kontrollänken för det obemannade luftfartyget.
b) En tydlig bruksanvisning.
c) Förfarande för att ladda upp luftrummets begränsningar.
d) Underhållsanvisningar.
e) Felsökningsrutiner.
f) Uppgifter om driftbegränsningar (däribland meteorologiska förhållanden och drift i dagsljus/mörker).
g) En beskrivning av alla risker som sammanhänger med driften av drönarens system. - Ett informationsmeddelande från Easa som innehåller uppgifter om tillämpliga begränsningar och skyldigheter enligt EU-rätten.
- Om det är utrustat med ett nätbaserat system för fjärridentifiering ska det uppfylla följande villkor:
a) I realtid under hela flygningen säkerställa utsändning från det obemannade luftfartyget, med hjälp av ett öppet och dokumenterat sändningsprotokoll, av minst följande uppgifter på ett sådant sätt att de kan tas emot via ett nät:
i) UAS-operatörens registreringsnummer och den kontrollkod som tillhandahålls av registreringsmedlemsstaten under registreringsprocessen, såvida inte den konsekvenskontroll som nämns i punkt 9 a misslyckas.
ii) Det obemannade luftfartygets unika serienummer som överensstämmer med punkt 8.
iii) Tidsangivelse, drönarens geografiska position och dess höjd över ytan eller startpunkten.
iv) Drönarens flygväg mätt medurs utifrån den geografiska nordpolen och drönarens färdhastighet.
v) Fjärrpilotens geografiska position eller, om denna inte är tillgänglig, startpunkten.
vi) En indikation om drönarens nödlägesstatus.b) Minska möjligheten att manipulera funktionaliteten i systemet för direkt fjärridentifiering.