I närheten av en flygplats
C-klass | C0-C4 eller ej C-klassad |
Underkategori | A1, A2, A3 |
Max flyghöjd (inom 5km från flygplats) | Endast med tillstånd från flygtrafikledningen |
Max flyghöjd (mer än 5km från flygplats inom kontrollzon)* | 50m över marken, 10m vid militära flygplatser |
Tänk på att omgivningen runt en flygplats kan se väldigt olika ut. Vid flygning nära en flygplats i stadsmiljö gäller olika avståndsregler jämfört med en flygplats som ligger långt utanför stan.
De större flygplatserna i Sverige omges av en kontrollzon på lägre höjd och ett terminalområde på högre höjd. Det luftrummet är kontrollerat när flygplatsen är öppen och kallas för C-luft. När flygplatsen är öppen finns det en flygtrafikledning som kontrollerar flygtrafiken.
*Om din drönares hastighet är 25 meter/sekund eller lägre och du inte flyger närmare än 5 km från någon del av flygplatsens start- och landningsbana/or, får du inom den öppna kategorin flyga utan ett godkännande (klarering) från flygtrafikledningen
- på lägre höjd än 10 meter över marken inom kontrollzon för de militära flygplatserna Karlsborg, Linköping/Malmen, Linköping/SAAB, Luleå/Kallax, Ronneby, Såtenäs, Uppsala, Vidsel, Visby, Hagshult och Jokkmokk
- på lägre höjd än 50 meter över marken inom övriga kontrollzoner.
Inom trafikinformationszon (TIZ) på en mindre flygplats krävs det inte någon dubbelriktad radioförbindelse (kontakt via flygradio mellan pilot och flygtrafikledning) för en fjärrpilot som flyger på lägre höjd än 50 meter över marken, om drönaren flygs i max 90 km/timmen och minst 5 km från landningsbana inom den öppna kategorin.
Kontaktuppgifter till flygtrafikledningstjänster i Sverige finns i eAIP. Navigera till dokument GEN 3.3
Öppna eAIP (LFV)
I närheten av en helikopterflygplats
Flygning närmare än 1 000 m från helikopterflygplats får endast ske i samråd med berörd helikopterflygplats.
I närheten av en helikopterflygplats i en kontrollzon
Flygning närmare än 1 000 m från helikopterflygplats får endast ske i samråd med berörd helikopterflygplats.
Även om klarering att flyga i en kontrollzon där det finns en helikopterflygplats har erhållits ska fjärrpiloten koordinera med helikopterflygplatsen innan flygning. Flygtrafikledningen har ingen skyldighet att koordinera med helikopterflygplatsen.
Se LFV:s drönarkarta för information om flygplatser, helikopterflygplatser, kontrollzoner och trafikinformationszoner.