UAS-verksamhet i STS-01 ska uppfylla alla följande villkor:

  1. genomföras med det obemannade luftfartyget i VLOS hela tiden;
  2. utföras i enlighet med drifthandboken som avses i punkt 1 i punkt UAS.STS-01.030.
  3. flygas över ett kontrollerat markområde

Markområde UAS

 

 

 

 

 

 

Kontrollerat markområde
Innefattar flygområde, beredskapsområde och markriskbuffert.

Vid operationer med UAS som inte är förankrat gäller följande:

  • Flygområde
    Det område som den planerade flygningen ska ske i.
  • Beredskapsområde
    Det område utanför flygområdet där fjärrpiloten ska vidta åtgärder enligt beskrivna procedurer för att få luftfartyget tillbaks till flygområdet.
    För STS-01 ska detta område vara minst 10 meter utanför flygområdet.
  • Markriskbuffert
    Det område utanför beredskapsområdet där fjärrpiloten ska vidta enligt beskrivna nödprocedurer, vilket kan vara att terminera flygningen.
    För STS-01 ska detta område anpassas efter flygningens höjd och vikt på UAS enligt tabellen nedan.
  Minsta avstånd som ska täckas av markriskbufferten för obemannade UAS som inte är förankrade
Max höjd över marken med max startmassa (MTOM) upp till 10 kg med max startmassa (MTOM) över 10 kg
30 m 10 m 20 m
60 m 15 m 30 m
90 m 20 m 45 m
120 m 25 m 60 m

Markriskbuffert
De värden för att bestämma storleken på markriskbufferten som anges i tabellen bör betraktas som minimivärden. Ytterligare marginaler bör dock övervägas beroende på faktorer som kan öka den sträcka som det obemannade luftfartyget färdas t.ex. flygegenskaper, såsom autorotationsförmåga, vind, fjärrpilotens reaktionstid, etc.

Vid operationer med UAS som är förankrat gäller följande:

  • Det kontrollerade markområdet ska bestå av linans längd plus 5 meter
  • utföras med en markhastighet som är mindre än 5 m/s