Referensperson
Du som är referensperson ansvarar för hantering av verksamhetens registerkontroller.
I referenspersonens uppgifter ingår att:
- ansöka om registerkontroller och följa ett ärendes status
- administrera eventuella kompletteringar
- Vara den som har kontakt med Transportstyrelsen om enskilda ärenden.
- skriva ut intyg för godkända registerkontroller. Intygen ska förvaras i personakten och kunna uppvisas vid tillsyn.
- ansöka om tillägg av tjänstgöringsplats vid behov.
- meddela Transportstyrelsen när en referensperson avslutat eller bytt tjänst så behörigheten tas bort.
- avanmäla registerkontroller för personer som avslutat eller bytt tjänst.
Det är olagligt att registerkontrollera en person som har lämnat sin säkerhetsklassade tjänst.
Vanliga frågor gällande referenspersoner
Du anmäler dig som referensperson via blanketten Behörighet att ansöka om registerkontroll för luftfartsskydd. Blanketten skickas till Transportstyrelsen för registrering. När du är registrerad som referensperson får du ett mail med en bekräftelse. I mejlet finns också en länk till vårt IT-stöd REKON där man kan hantera registerkontroller digitalt.
Du avanmäler dig själv eller en kollega genom att skicka in blanketten Behörighet att ansöka om registerkontroll för luftfartsskydd. Välj alternativet "Avanmälan av behörighet" när du fyllt i personuppgifterna för den det berör.
Alternativt kan du kontakta Transportstyrelsen via mejl registerkontroll@transportstyrelsen.se
Det enklaste sättet att hantera registerkontroller är genom Transportstyrelsens IT-stöd REKON. För att kunna logga in i REKON måste man ha svenskt personnummer och Bank-ID.
I REKON kan du till exempel skicka ansökningar, lägga till tjänstgöringsplats och avanmäla registerkontroller för personer som inte längre är aktuella för säkerhetsklassad tjänst. I REKON får du överblick över vilka personer som innehar aktiv registerkontroll på din verksamhet.
Om du ska vara referensperson men saknar svenskt personnummer eller svenskt Bank-ID kan du inte använda REKON.
När du är registrerad som referensperson ansöker du om registerkontroller via blanketten Ansökan om registerkontroll för luftfartsskydd. När registerkontrollen är färdig får du ett intyg om godkänd registerkontroll med post. När personen avslutar eller byter tjänst ansvarar du för att avanmäla registerkontrollen via blanketten Avanmälan registerkontrollerad person för luftfartsskydd
Blankett - Samtycke till registerkontroll för luftfartsskydd
En registerkontroll tillhör en verksamhet, inte en person. En verksamhet som anställer en person som har en aktiv registerkontroll hos annan verksamhet, måste ändå skicka in en ny ansökan för personen.
Ansvar som referensperson
Uppgift om vem som innehar en registerkontroll är känslig information och bör behandlas restriktivt. Verksamheter, som ska ansöka om registerkontroll för luftfartsskydd, är därför ålagda att anmäla de personer som ska tilldelas behörighet som kontaktperson mellan verksamheten och Transportstyrelsen. När behörighet tilldelats erhåller kontaktpersonen rollen referensperson och med den följer ett antal behörigheter och ansvar som referenspersonen ska känna till
Referenspersonen har behörighet att ansöka om registerkontroll inom luftfartsskydd, meddela upphörande av registerkontroll och kontakta Transportstyrelsen för att ställa frågor om den egna verksamhetens registerkontroller.
Referensperson som har angivit sitt personnummer i behörighetsansökan kommer att tilldelas behörighet som användare i REKON, Transportstyrelsens IT-system för digital hantering av registerkontroller för luftfartsskydd. I REKON sker all hantering av registerkontroller såsom ansökan om registerkontroll, komplettering av ansökan, expediering av beslut och intyg på godkänd registerkontroll samt avanmälan av registerkontroll.
Mer information om hur man arbetar som referensperson i REKON finns att erhålla i form av manualer på Transportstyrelsens webbplats.
Om anmäld referensperson inte vill uppge sitt personnummer alternativt inte har ett personnummer som ger möjligheten att inneha ett Bank ID, kan denne inte nyttja vårt IT-stöd för registerkontroller. Då måste ansökan om registerkontroll ske via blanketten Ansökan om registerkontroll för luftfartsskydd, vilket kommer att medföra en förlängning av handläggningstiden.
Mer information om hur referenspersonen arbetar med registerkontroller utanför vårt IT-stöd finns på Transportstyrelsens webbplats.
Referenspersonen har ansvar att hålla en uppdaterad förteckning över aktiva registerkontroller och skyndsamt meddela Transportstyrelsen om upphörande av registerkontroll. Detta är av stor vikt för att motverka att kontroller genomförs på personer där laglig grund saknas.
Referenspersonen har även ett ansvar att meddela Transportstyrelsen när uppdraget som referensperson upphör. Detta så att behörigheten som referensperson, samt eventuell behörighet i REKON, kan tas bort och att dennes personuppgifter kan inaktiveras i systemet. Avanmälan av referensperson sker via blanketten Behörighet att ansöka om registerkontroll för luftfartsskydd
För att säkerställa att registerkontroll sker på rätt person kommer en slagning mot Navet att ske i det digitala ansökningsformuläret. När referenspersonen angivit den sökandes person- eller samordningsnummer kommer tillhörande namn att hämtas från Navet och fyllas i per automatik i ansökningsformuläret.
Det är dock viktigt att referenspersonen endast gör slagningar mot Navet när behov föreligger. Samtliga slagningar loggas i systemet och vid upprepade slagningar mot Navet, som inte leder till en ansökan om registerkontroll, kommer behörigheten att spärras.
I ansökan om registerkontroll för luftfartsskydd ska referenspersonen med säkerhet kunna intyga att:
- av verksamhetsutövaren godkänd grundutredning har genomförts innan ansökan om registerkontroll
- samtycke till registerkontroll har inhämtats från den sökande via angiven blankett som sedan harsparats ner i dennes personakt för uppvisande vid tillsyn
- samtycke till registerkontroll har inhämtats från målsman om den sökande är under 18 år via angivenblankett som sedan har sparats ner i dennes personakt för uppvisande vid tillsyn
- information om hur Transportstyrelsen behandlar den sökandes personuppgifter har lämnats ut
Det är således viktigt att referenspersonen har kännedom om att ovan nämnda uppgifter har utförts av annan om det inte åligger denne själv att utföra dem.
Det är viktigt att referenspersonen endast lämnar in korrekta och efterfrågade uppgifter i ansökan om registerkontroll. De personuppgifter som efterfrågas om den sökande framgår av det digitala ansökningsformuläret eller i pappersansökan.
De bilagor som Transportstyrelsen eventuellt efterfrågar kan bestå av registerutdrag från hemvistland utanför Sverige under de senaste fem åren i originalspråk och/eller med en engelsk eller svensk översättning. Om den sökande är utländsk medborgare efterfrågas bilagor på kopior av ett giltigt hemlandspass alternativt nationellt ID- kort (ID-kort avser endast EU-medborgare). I vissa fall kan även en passförfrågan behöva bifogas till hemlandspasset. Om så är fallet kommer det att efterfrågas av Transportstyrelsen. Icke godtagbara identitetshandlingar som ej får bifogas en ansökan är: Resedokument, främlingspass, svenskt körkort, uppehållstillstånd, visa och LMA-kort. Egenhändigt framtagna versioner av passförfrågan godtas ej.
Om ovan nämnda behörigheter missbrukas och om ovan nämnda ansvar inte efterlevs kan behörigheten som referensperson komma att återtas av Transportstyrelsen.