Sammanfattning branschträff 10 september
Publicerad 6 okt 2025
Vi vill börja med att rikta ett stort tack till alla deltagare på vår senaste digitala branschträff. Engagemanget var på topp- många ställde frågor under presentationen och visade stort intresse och nyfikenhet. Vårt primära syfte med branschträffarna är att möta och etablera bättre kontakt med branschen för att kunna informera och besvara eventuella frågor. Ju fler som anmäler sig desto större spridning får vår information.
Sanktionsväxlingar
Inledningsvis berättade vi om ändringar i Yrkestrafikförordningen (2012:237), kapitel 4 §§ 10-14. Dessa ändringar påverkar samtliga tillståndshavare och vi önskar att samtliga tar del utav dem. Vi vill även påminna om att anmäla antalet anställda/förare, då vi ser att 92 % av befintliga tillståndshavare aldrig gjort det. Det kan man enklast göra på vår webbplats via E-tjänsten eller genom att kontakt vår Kundtjänst.
Vi poängterade också att vi är beroende av polisiära kontroller som har till uppgift att konstatera överträdelser på väg innan vi kan använda oss utav sanktionsväxlingen. Dock kommer det finnas möjlighet att påföra en varning första gången om man inte följer vissa av kraven. Vi vill därför uppmana samtliga tillståndshavare att ta del av ändringar i ovan nämnda paragrafer, samt också kapitel 6 § 3 om varningar.
Det interna arbetet med att hantera sanktionsväxlingen är i full gång och vi har tagit fram en metod för tillämpning som vi har börjat tillämpa på framförallt överträdelserna som rör sig om att företaget inte har anmält fordon i yrkesmässig trafik.
Arbetet med utländska motparter
Vi informerade om hur vi arbetar med vår tillsyn av utländska transportföretag när det vid vägkontroll framkommer sanktionsgrundande överträdelser. Efter beslut rapporteras överträdelsen till landet där transportföretaget har sitt säte, och innebär ett förhöjt riskvärde för transportföretaget, vilket i sin tur ökar risken att man tas ut för tillsyn i hemlandet.
Vi informerade om ändringarna i Bilaga III till förordning (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare som trädde i kraft den 17 juni, som bland annat innebär nya överträdelsebeteckningar och att vi kan påföra sanktionsavgifter för färdskrivaröverträdelser oavsett i vilket land överträdelsen begåtts. Vi berättade kort om förlängda kontrollperioder och de vanligaste överträdelserna vid utländska motparter. Slutligen informerade vi om den senaste ändring som trädde i kraft den 19 augusti som innebär krav på G2V2 färdskrivare och att vår tillämpning är en överträdelse per kontroll.
Vidare informerade vi kring vår samverkan med Polismyndigheten kopplat till vägkontroller.
Varningar
Vi informerade kort om vårt fortsatta arbete med varningar för att vara beredda att tillämpa dessa när de träder i kraft vid årsskiftet. Mer information under kommer under hösten om hur detta kommer att se ut.
Tips till företag
Tipset som lämnades på denna träff rörde dokumentation och uppföljning.
- Viktigt att dokumentera de utbildningsinsatser och uppföljningar som görs för förare i företaget
- Se till att det görs 2 utskrifter om reservrutinen används, och att dessa sparas
- Redovisa hela arbetsdagarna
Statistik
Avslutningsvis presenterade vi statistik från de olika delarna inom yrkestrafik.
Gods- och buss
Vi kunde konstatera att antal tillståndshavare inom gods- och buss segmentet ligger på ungefär samma nivå som de senaste två åren: ca. 16 500 godstillstånd och ca 550 buss.
Även antal utfärdade tillstånd för 2025 tror vi preliminärt kommer landa på liknade siffror som åren innan: ca 1 079 (om inflödet fortsätter i samma takt som tertial 1 och 2).
I vår tillsyn för 2025 har vi landat i att 829 återkallade godstillstånd (tom. augusti 2025), där majoriteten har berott på att tillståndshavaren inte har uppfyllt etableringskravet vad gäller att ha fordon anmälda på sitt tillstånd. Vi har också sett antal beslut där vi olämplighetsförklarade en trafikansvarig inte har ökat i förhållande till åren innan, vilket vi tycker är positivt. Vad gäller busstillstånd, hamnade vi på 30 återkallelser (tom. augusti 2025) och 2 beslut som ledde till olämplighetsförklaring av trafikansvarig.
Vägkontroll
Antalet ärenden som rapporterats från Polismyndighetens vägkontroller redovisades och vi kunde konstatera att fler ärenden kommer rapporteras in under 2025 än vad det inkom under 2024. Den största ökningen ser vi främst inom våra kör- och vilotidsärenden där vi hittills i år fått in 482 ärenden. Jämförelsevis hade vi under hela året 2024 totalt 448 kör- och vilotidsärenden.
Kör- och vilotider
Vi tittade på siffror rörande de företagskontroller som hittills genomförts i år och jämförde dessa med tidigare år. De flesta av dessa siffror finns redovisade på sidan för statistik Yrkestrafik statistik - Transportstyrelsen men vi redovisade också hur många kontroller där vi genomfört en begränsad kontroll och under 2025 har vi hittills gjort 17 kontroller där vi begränsat tillsynen.
Under denna punkt informerade vi också att vi genomfört ett slumpmässigt urval av företag till kontroll för att bredda oss i vilka företag som väljs ut. Vi räknade med att många av dessa företag skulle visa på ett gott arbete med kör- och vilotider och så visade det sig också att det var. De ärenden som vi kunnat gå vidare i har alla resulterat i att vi avslutat kontrollen utan vidare åtgärd, dock så har vi också stött på kontroller där allt inte sett helt rätt ut och som vi gör grundligare utredningar i.
Vägarbetstid
Hittills i år har 74 ärenden initierats inom området vägarbetstidslagen. Vi har tagit beslut i totalt 67 ärenden där 31 beslut varit med föreläggande, 6 med föreläggande om vite och 32 varit utan anmärkning. Det är i linje med vad vi både initierat och beslutat tidigare år.
Frågor
På slutet öppnade vi upp för frågor, både föranmälda frågor, men lämnade också öppet om det var någon av deltagarna som hade nått de ville få svar på. Vi hade fått en föranmäld fråga som handlade om hur företag kan undvika att få en faktura per fordon och händelse på vägarna, exempelvis broavgifter eller trängselskatt.
Det finns möjlighet att be om samlingsfaktura för ett företag, detta görs genom en ansökan till oss på sidan Ansökan om samlingsavi för infrastrukturavgift - Transportstyrelsen .
En fråga som ställdes under träffen var om det i BKY (behörighetskontroll av yrkeskompetens) gick att se när giltighetstiden för ett YKB (yrkeskompetensbevis) går ut, men också om det gick att även kunna lägga till information om genomförda delkurser.
Utifrån de möjligheterna som vi har idag, får man endast en notis när det återstår 90 dagar på YKB:s giltighet. När det kommer till frågan/önskemålet att även kunna se genomförda delkurser i YKB för förare, är det i nuläget inte möjligt. Det pågår en översyn av BKY/informationsförmedling. Det innebär att det håller på att tas ett beslut om hur vi ska informationsförmedla i framtiden, sannolikt kan det finnas sådana möjligheter då eller när de nya reglerna är satta, samt arbetet med nytt vägtrafikregistret är klart.
Ett önskemål som vi tog med oss och undersöker möjligheterna till, var huruvida det var möjligt att ta skicka ut ett informationsbrev till samtliga tillståndshavare om sanktionsväxlingen.