Säkerhetsprövning

Innan en person deltar i säkerhetskänslig verksamhet så ska personen först genomgå en säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen innebär att man ska skapa en personkännedom om den som man vill anställa.

Syftet är att kartlägga om personen kan antas vara lojal mot de intressen som ska skyddas, samt är pålitlig ur säkerhetssynpunkt. Ett ytterligare syfte är att utreda och fånga upp eventuella sårbarheter som skulle kunna göra att personen hamnar i en utsatt situation och blir sårbar för ytterligare påtryckningar.

Säkerhetsprövningen består av:

  • Bakgrundskontroll fem år tillbaka.
  • Säkerhetsprövningsintervju.
  • Registerkontroll.

Verksamhetsutövaren ska säkerställa att säkerhetsprövningen avser rätt person genom en identitetskontroll (Läs mer om ID-handling och fastställande av identitet under fliken ID-handling). Det är efter att en person har genomgått godkänd grundutredning samt säkerhetsprövningsintervju, och att verksamheten bedömer personen som lojal mot de intressen som ska skyddas, samt i övrigt som pålitlig ur säkerhetssynpunkt, som en ansökan om registerkontroll ska skickas in till Transportstyrelsen.

En bakgrundskontroll består av att en kartläggning gör av vad en person har haft som sysselsättning under de senaste 5 åren. För att göra det så inhämtas betyg, intyg referenser och övriga uppgifter som är av relevans. De handlingar som man inhämtar ska beskriva anställningar och utbildningar minst 5 år tillbaka i tiden, samt eventuella luckor som är mer än 28 dagar. Där luckor förekommer ska dessa styrkas med andra underlag som tillexempel bilder och flygbiljetter vid resa etc. Om en verksamhet anställer en person som har haft sitt hemvistland utanför Sverige de senaste 5 åren ska personen kunna visa upp ett utdrag från belastningsregistret i respektive land.

I en säkerhetsprövningsintervju ska intervjuaren bedöma personens lämplighet, lojalitet och pålitlighet för att personen ska inneha en säkerhetsklassad tjänst. Detta görs genom ett samtal där man i samtalet berör allt från familjerelationer och utlandsvistelser till ekonomiska förhållanden och sociala medier. Samtalet ska genomföras av en intervjuare som är utbildad i att hålla i säkerhetsprövningssamtal.

Samtalet genomförs av intervjuaren som ska ha förberett sig genom att ha tagit del av den redan genomförda bakgrundskontrollen, och sedan använder sig av en särskild mall för säkerhetsprövningsintervju. En mall för säkerhetsprövningsintervju framtagen av sektionen för luftfartsskydd finns på sidan Blanketter för luftfart.

Samtalet ska innehålla ämnen som tar upp personens lojalitet, pålitlighet, bakgrund, utlandsvistelser, ekonomi, familjeförhållanden, aktiviteter på sociala medier, samt om det finns något eventuellt beroende eller missbruk (t.ex alkohol- och/eller spelmissbruk). Intervjuaren ska föra anteckningar under hela samtalet och samtalet ska dokumenteras för att sedan utgöra underlag för bedömning. Intervjuaren gör en samlad bedömning efter utfört samtal. Bedömningen ska baseras på samtal, bakgrundskontroll och eventuell annan information som har inhämtats.

Av integritetsskäl är verksamhetsutövaren skyldig att inhämta ett samtycke av den person som ska kontrolleras. Detta ska göras innan ansökan om registerkontroll skickas in till Transportstyrelsen och det ska även dokumenteras genom att den prövade fyller i Transportstyrelsens blankett Samtycke till registerkontroll för luftfartsskydd. Samtycket ska sedan sparas i personakten för att kunna visa upp vid en eventuell tillsyn.

Ansökan om registerkontroll är den sista delen i en säkerhetsprövning och ska alltså inte skickas in till Transportstyrelsen förrän bakgrundskontroll och säkerhetsprövningsintervju är genomförd och godkänd. När ansökan om registerkontroll inkommer till Transportstyrelsen så är det vi som gör den slutgiltiga bedömningen av placering i säkerhetsklass.

Registerkontroll innebär att Säkerhetspolisen kontinuerligt hämtar information och uppgifter från belastningsregistret, misstankeregistret samt uppgifter som behandlas med stöd av lagen om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagen, eller lagen om Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter. Om det finns uppgifter att redovisa i samband med registerkontrollen, kommer Säkerhetspolisen att lämna ut uppgifterna till Transportstyrelsen då det är Transportstyrelsen som ansvarar för den slutgiltiga bedömningen av en säkerhetsprövning inom luftfartsskyddet. Transportstyrelsen kommer därefter ta kontakt med verksamhetsutövaren angående utlämnade uppgifter.