Säkerhetshandläggare
Du som är säkerhetshandläggare hanterar tillträden till ett behörighetsområde/ en tjänstgöringsplats. För rollen som säkerhetshandläggare måste du ha en aktiv registerkontroll.
I säkerhetshandläggarens uppgifter ingår att:
- kontrollera om det finns avtal mellan aktuell tjänstgöringsplats och en ansökande verksamhet
- godkänna tillträde till tjänstgöringsplats
- återkalla behörigheten av tillträde till tjänstgöringsplats
- hantering av badge om behörighetsområdet tillhör en flygplats
Vanliga frågor gällande säkerhetshandläggare
Du anmäler dig som säkerhetshandläggare via blanketten Behörighetsansökan som säkerhetshandläggare i REKON. Mejla registerkontroll@transportstyrelsen.se så skickas blanketten till dig via mejl.
Blanketten för säkerhetshandläggare undertecknas av säkerhetsansvarig på verksamheten. Ifylld blankett skickas till Transportstyrelsen för registrering. När du är registrerad som säkerhetshandläggare får du ett mejl med en bekräftelse. I mejlet finns också en länk till vårt IT-stöd REKON där tillträden till tjänstgöringsplatsen hanteras.
Du avanmäler dig själv eller en kollega genom att kontakta Transportstyrelsen på registerkontroll@transportstyrelsen.se
Ansvar som säkerhetshandläggare
För ansökan om registerkontroll från verksamhet som ska utföra arbete inom säkerhetsklassat område hos säkerhetsgodkända fraktagenter, kända avsändare, cateringföretag eller på flygplats, krävs att berörd tjänstgöringsplats intygar till Transportstyrelsen att grund till kontrollorsak föreligger. Intygandet utförs av föranmälda kontaktpersoner från berörd tjänstgöringsplats. Dessa kontaktpersoner ska tilldelas rollen säkerhetshandläggare (för den egna tjänstgöringsplatsen) och med rollen följer ett antal behörigheter och ansvar som säkerhetshandläggaren ska känna till.
I REKON, Transportstyrelsens IT-system för digital hantering av registerkontroller för luftfartsskydd, sker all hantering av registerkontroller såsom ansökan om registerkontroll, komplettering av ansökan, expediering av beslut och intyg på godkänd registerkontroll, avanmälan av registerkontroll med mera.
Säkerhetshandläggaren har behörighet att, för den egna tjänstgöringsplatsen: Godkänna eller avslå ansökan om registerkontroll, meddela tillägg eller borttag av tjänstgöringsplats på en befintlig registerkontroll, göra slagningar mot aktiva registerkontroller vid utfärdande av badge, ta emot och vidarebefordra beslut och intyg på godkända registerkontroller från Transportstyrelsen till berörda verksamhetsutövare, ta emot notifikation om avanmäld registerkontroll.
Mer information om hur man arbetar som säkerhetshandläggare i REKON finns att erhålla när behörighet till systemet tilldelats. Information finns då i form av arbetsbeskrivningar under frågetecknet ovan till höger på startsidan.
Säkerhetshandläggaren ansvarar för att: Endast godkänna ansökan om registerkontroll för den egna tjänstgöringsplatsen för personer som ska inneha en sådan befattning som finns i 4 kap 4 § TSFS 2020:80. Detta är av stor vikt för att undvika att kontroller genomförs på personer där laglig grund saknas.
Säkerhetshandläggaren har även ett ansvar att meddela Transportstyrelsen när uppdraget som säkerhetshandläggare upphör. Detta så att behörigheten som säkerhetshandläggare, samt behörigheten i REKON, kan tas bort och att dennes personuppgifter kan inaktiveras i systemet.
Det är viktigt säkerhetshandläggaren endast gör slagningar mot aktiva registerkontroller i tjänsten Sök Registerkontroll när behov föreligger. Samtliga slagningar loggas i systemet och vid oskäligt nyttjande av tjänsten kommer behörigheten att spärras.
Om ovan nämnda behörigheter missbrukas och om ovan nämnda ansvar inte efterlevs kan behörigheten som säkerhetshandläggare komma att återtas av Transportstyrelsen.