Innan ett fartyg används till sjöfart ska redaren kontrollera att fartyget uppfyller tillämpliga standarder och regelverk. Verifieringen är en kontroll som redaren utför (eller någon som redaren utser). För nya fartyg bestäms många av de punkterna som listas vanligen av det regelverk som tillämpas. För äldre fartyg kan det vara den användning som fartyget har haft fram till i dag som utgör grunden till fartygets fortsatta användning. Det är denna användning och dess begränsningar som dokumenteras (empirisk data eller historisk erfarenhet).

Överensstämmelse med tillämpliga krav verifieras enligt någon av följande punkter eller genom en kombination av dessa:

  1. Ett etablerat sammanhållet regelverk eller standard.
  2. Jämförande analys eller riskanalys i enlighet med etablerade vetenskapliga metoder.
  3. Empirisk data (historisk erfarenhet).
  4. Relevant godkännande

1. Etablerat sammanhållet regelverk eller standard

Avser regelverk och standarder som är etablerade på marknaden och vars nivå är allmänt accepterad. Ange vilket regelverk eller vilken standard som tillämpats för respektive teknikområde i förklarande information.

2. Jämförande analys eller riskanalys i enlighet med etablerade vetenskapliga metoder

Analysens omfattning är beroende av hur mycket den valda lösningen avviker mot etablerade regelverk och standarder samt vilka risker som finns med den lösningen. En lösning där redaren i grunden utgår från ett sammanhållet regelverk men endast gör någon enstaka mindre anpassning kräver betydligt mindre omfattande analyser än en lösning där ägaren konstruerar ett fartyget helt utan att följa ett etablerat regelverk. Beskriv analysen kortfattat och ange vilket företag eller vem som gjort analysen i förklarande information.

3. Empirisk data (historisk erfarenhet)

För äldre fartyg kan det vara svårt att härleda eventuella konstruktionsstandarder och beräkningar som genomförts i samband med att fartyget byggdes. I dessa fall kan det vara tillräckligt att genom empiriska data verifiera att fartyget uppfyller kraven för den verksamhet som har bedrivits historiskt. Fartyget kan även verifieras baserat på verksamhet som bedrivits historiskt av andra fartyg som bygger på samma konstruktionslösning. En sådan analys utgår från den verksamhet som bedrivits och begränsar således användningen av fartyget till just den aktuella verksamheten. Notera att om fartyget byggs om eller dess användning förändras behöver man genomföra mer omfattande analyser. Beskriv vilka empiriska data som ligger till grund för verifieringen i förklarande information. Vilken förklarande information som behövs är beroende av vilket eller vilka alternativ som tillämpats.

4. Relevant godkännande

Det är främst giltiga certifikat som är utfärdade av en behörig myndighet eller organisation som kan anses vara relevanta. Det är nödvändigt att certifikaten omfattar de krav i föreskriften som är tillämpliga för det aktuella fartyget. Med behörig myndighet avses vanligen en administration som är behörig enligt nationell lag, och med behörig organisation avses en organisation som är erkänd, i dagsläget klassningssällskapen. Ange certifikatets omfattning och vilka som har utfärdat certifikatet i förklarande information.