Ansökan om registerkontroll inom luftfartsskydd

Du som har anmält dig som referensperson kan registrera ansökningar om registerkontroll för luftfartsskydd. Ansökningarna registreras i IT-stödet REKON.

Innan du börjar registrera ska du säkerställa att:

  • grundutredning är slutförd
  • samtycke har inhämtats och information om GDPR har förmedlats
  • vidimerade passkopior finns att bifoga om den sökande är utländsk medborgare
  • utländsk medborgare har tillfrågats om den har svenskt samordningsnummer eller personnummer
  • registerutdrag finns att bifoga om den sökande har bott utanför Sverige de senaste 6 månaderna.

Om ingen på din verksamhet har möjlighet att använda REKON registreras ansökningarna på pappersblanketten Ansökan om registerkontroll för luftfartsskydd. Observera att en ansökan på pappersblankett innebär längre handläggningstid och högre avgift.

REKON hämtar information från folkbokföringen. Om du registrerar en ansökan för en svensk medborgare som

  • är folkbokförd i Sverige kommer adressen att hämtas automatiskt från folkbokföringen
  • är folkbokförd utomlands måste den utländska adressen registreras manuellt i REKON
  • är folkbokförd i Sverige men har bott utomlands under de senaste fem åren måste den senaste utländska adressen registreras manuellt i REKON.

Om du ansöker via pappersblankett ska utländska adresser anges i anvisade fält.

Vid registerkontroll av utländsk medborgare måste personens identitet kunna fastställas. För detta ska en scannad kopia av identitetshandling bifogas ansökan.

 Transportstyrelsen godtar:

  • kopia av giltigt hemlandspass
  • nationellt ID-kort (gäller endast EU-medborgare).

Observera att pass från vissa länder inte accepteras för att styrka identiteten. Läs mer om dessa restriktioner hos Migrationsverket.

Migrationsverkets webbplats

Transportstyrelsen godtar inte:

  • skatteverkets ID-kort
  • körkort
  • uppehållstillstånd
  • visum
  • främlingspass
  • LMA-kort
  • resedokument.

För att passkopian ska godtas måste

  • passet vara giltigt
  • namnen i passet överensstämma med namnen i ansökan. Intyg om namnbyte från Skatteverket godtas ej.
  • kopian vara i färg
  • fram –och baksida av passets pärm bifogas
  • passets alla fyra hörn vara synliga
  • all text och alla symboler på samtliga kopior vara synliga
  • Relevanta sidor bifogas som visar
    • namn
    • namnunderskrift
    • födelsedatum
    • födelseland
    • giltighetstid
    • MRZ-kod
  • kopiorna vara vidimerade.

För att kopia av nationellt ID-kort ska godtas måste

  • kortet vara giltigt
  • personens medborgarskap framgå
  • namnen på kortet överensstämma med namnen på ansökan. Intyg om namnbyte från Skatteverket godtas ej.
  • kopian vara i färg
  • fram –och baksida av kortet bifogas
  • kortets alla fyra hörn vara synliga
  • all text, bild och alla symboler på kortet vara synliga
  • kopiorna vara vidimerade.

Många utländska medborgare har svenskt personnummer eller samordningsnummer. Innan du registrerar en ansökan är det viktigt att säkerställa om personen har fått något av dessa. Om personen inte har något av dessa anges endast födelsedatum i ansökan.

Samordningsnummer är en identitetsbeteckning. Det kan tilldelas den som inte är folkbokförd i Sverige men behöver ha kontakt med till exempel myndigheter eller sjukvård. Ett fullständigt samordningsnummer består av 12 siffror.

Personnummer är en identitetsbeteckning. Det tilldelas personer som folkbokförs i Sverige. Ett fullständigt personnummer består av 12 siffror.

En vidimerad kopia av identitetshandling måste bifogas ansökan för en utländsk medborgare.

  • Vidimering innebär att en person intygar att en kopia av ett dokument överensstämmer med originalet.
  • Den som utför vidimeringen måste personligen ha haft tillgång till originalhandlingen och kunnat säkerställa att den tillhör den sökande.
  • Vidimeringen måste utföras av någon annan person än den som originaldokumentet tillhör.

För godtagbar vidimering av identitetshandling ska den som vidimerar ange följande:

  • Intyga i skrift att ”Denna kopia överensstämmer med originalet”.
  • Underskrift och namnförtydligande.
  • Titel eller befattning på verksamheten.
  • Datum.
  • Telefonnummer.

Vidimeringen får inte

  • täcka någon del av passets bild
  • utföras på en separat sida.

När en verksamhetsutövare anställer en person som har haft hemvistland utanför Sverige de senaste fem åren ska ett registerutdrag bifogas ansökan.

  • Hemvistland innebär det land som en person har varit bosatt i utan avbrott i minst sex månader; ett avbrott innebär oredovisad tid i mer än 28 dagar i anställnings- eller utbildningsförteckningen
  • Personen ska kunna visa ett utdrag från belastningsregister eller motsvarande från myndigheterna i respektive hemvistland/hemvistländer som visar att inga brott begåtts.
  • Utdraget ska vara på svenska eller engelska alternativt översatt av en auktoriserad översättare till ett av dessa språk. Vid översättning ska även utdraget på originalspråket bifogas ansökan.

Vad händer om det finns en träff i registerutdraget?

Om det finns en träff i ett bifogat registerutdrag kommer Transportstyrelsen att kontakta dig som har skickat in ansökan. Varje ärende kommer sedan att hanteras individuellt.