Ambassader

Du som har anmält dig som referensperson kan registrera ansökningar om registerkontroll för luftfartsskydd.

Du som har ett svenskt Bank-ID kan registrera ansökningarna i IT-stödet REKON.

Om ingen på din verksamhet har möjlighet att använda REKON registreras ansökningarna på pappersblanketten Ansökan om registerkontroll för luftfartsskydd (pdf). Observera att en ansökan på pappersblankett innebär längre handläggningstid.

Ansökan för diplomater

Innan du börjar registrera ska du säkerställa att

  • grundutredning är slutförd
  • samtycke har inhämtats och information om GDPR har förmedlats.

För att ansöka om registerkontroll för en diplomat ska du göra följande:

  1. Anmäla dig som referensperson.

  2. Registrera en ansökan för personen som ska kontrolleras.

  3. Bifoga kopia av personens ID-kort från UD alternativt diplomatpass. Kopian måste vara vidimerad för att godtas.

  4. Bifoga kopia av dokumentet Certificate for diplomats. Certifikatet finns hos flygplatsens servicecenter.

Ansökan för personal utan diplomatstatus som arbetar på ambassad

En person som är anställd av en ambassad men saknar diplomatstatus omfattas inte av de regler som gäller vid ansökan för diplomater. Ansök om registerkontroll enligt ordinarie rutin som du kan läsa mer om på sidan Ansökan om registerkontroll inom luftfartsskydd.