Sjöfarts-/Hamnskydd

Sveriges hamnar och fartyg är en viktig del av vår infrastruktur och vårt samhälle. För att säkerställa skyddet mot hot som terrorism, sabotage och andra säkerhetsrisker regleras sjöfarts- och hamnskyddet genom både internationella och nationella regelverk.

På den här webbplatsen samlar Transportstyrelsen aktuell information, vägledning och regelverk inom sjöfarts- och hamnskydd. Oavsett om du är hamnansvarig, rederi, skyddsplanerare eller bara vill veta mer om hur skyddet fungerar - här hittar du det du behöver!

Regelverk för hamn- och sjöfartskydd

Den 13 december 2002 beslutades vid en diplomatkonferens i London nya regler om sjöfartsskydd. Anledningen till detta är händelserna den 11 september 2001 i New York och Washington.

De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2004 och de är ett tillägg till kapitel V och kapitel XI-1 samt ett nytt kapitel XI-2 i SOLAS-konventionen. Till reglerna i SOLAS anslöt sig dessutom en ny kod, den så kallade ISPS-koden.

Inom EU har de nya reglerna satts i kraft genom Europaparlamentets och Rådets förordning (EG) nr 725/2004 av den 31 mars 2004 om förbättrat sjöfartsskydd på fartyg och i hamnanläggningar. Vidare har Sveriges riksdag beslutat om en Lag (2004:487) om sjöfartsskydd och regeringen om en Förordning (2004:283) om sjöfartsskydd. Slutligen har Transportstyrelsen utgett föreskrifter och allmänna råd om sjöfartsskydd, TSFS 2022:21.

Lagstiftningen berör lastfartyg, inbegripet höghastighetsfartyg, med en bruttodräktighet av 500 eller mer, passagerarfartyg, inbegripet höghastighetspassagerarfartyg, flyttbara oljeplattformar till sjöss samt hamnanläggningar som betjänar sådana fartyg som går i internationell fart samt passagerartrafik mellan Gotland och fastlandet. Sedan den 1 juli 2008 ska tonnage enligt 1969 års mätregler tillämpas för fartyg i internationell trafik.

Fartygen får efter godkännande av skyddsplaner och ombord ett internationellt sjöfartsskyddcertifikat utfärdat av Transportstyrelsen. Hamnanläggningar får istället ett beslut om godkännande av skyddsplan samt registreras i GISIS (Global Integrated Shipping Information System), vilket är Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) globala informationssystem för sjöfartsrelaterade uppgifter.

I tillägg till ovanstående har EU också beslutat ett direktiv. Europaparlamentets och Rådets Direktiv 2005/65/EG om ökat hamnskydd. Direktivet har införts i svensk rätt genom Lag (2006:1209) om hamnskydd, en Förordning (2006:1213) om hamnskydd samt Transportstyrelsens föreskrifter om hamnskydd (TSFS 2022:21).

En hamn definieras som ett specificerat land- och vattenområde som består av anläggningar och utrustning som underlättar kommersiella sjötransporter. Transportstyrelsen godkänner hamnskyddsplanerna.

Ansökan för hamnanläggning

Ansökan för hamn

Ansökan för fartyg