Hur beräknas baslinjen för CORSIA?
När CORSIA beslutades 2016 av ICAO:s generalförsamling beslutades även hur baslinjen skulle beräknas. Under 2019 och 2020 övervakades, rapporterades och verifierades utsläpp av koldioxid från internationella flygningar för att få fram ett genomsnitt över dessa år. Anledningen till att man valde två år var för att minska risken för ett så kallat ”extremår” som skulle riskera att påverka nivån. Det beslutsfattarna såg framför sig var exempelvis ett vulkanutbrott eller liknande som tidigare fått påverkan på internationell flygtrafik. Men under framförallt 2020 och även 2021 påverkades den internationella flygtrafiken kraftigt av Corona-pandemin som ledde till restriktioner och kraftigt minskat resande. Därför skulle baslinjen bli betydligt lägre än vad som förutspåtts. I ljuset av detta fattade ICAO:s råd i juni 2020 beslut att för den första fasen av CORSIA 2021-2023 endast utgå från utsläpp som skedde 2019. Samtidigt fattade ICAO:s råd även beslut att starta den periodiska översynen av systemet för att under generalförsamlingsmötet 2022 fatta beslut om baslinjen för resterande faser. Under generalförsamlingsmötet hösten 2022 beslutades att för CORSIA:s kommande faser 2024-2035 ska baslinjen utgöras av 85 % av 2019 års utsläpp.