Pågående arbete
I och med att det fjärde järnvägspaketet genomförs i svensk lagstiftning har nuvarande järnvägslag och järnvägsförordning att ersatts av fyra nya lagar och fyra nya förordningar. Transportstyrelsens föreskrifter behöver som en följd av detta anpassas till ny svensk lagstiftning. Sedan TSFS 2011:86 trädde i kraft har ny EU-reglering tillkommit på området, och ytterligare europeiska regler förväntas tillkomma.
Syftet med de nu föreslagna föreskrifterna är att reglerna ska stämma överens med såväl nuvarande som kommande europeisk och nationell lagstiftning, att dubbelreglering i förhållande till överordnad EU-rätt tas bort, att alla erforderliga uppgifter ska rapporteras samt att underlätta för branschen genom att precisera de mer övergripande europeiska förordningarna.
I nuvarande lagstiftning finns utrymme för att undanta vissa nationella verksamhetsutövare från kravet på att lämna in årlig säkerhetsrapport. Detta har gjorts i den nu gällande TSFS 2011:86. I de nya föreskrifterna föreslås att dessa undantag tas bort. Behovet av uppgifter från de verksamhetsutövare som idag undantas från kraven i nuvarande föreskrifter uppstår då Transportstyrelsens behöver ett tillräckligt underlag för att kunna uppfylla den skyldighet vi enligt den kommande EU-förordningen får att bedöma säkerhetsnivån i Sverige och vidarerapportera denna till europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA).
De nya föreskrifterna har ännu inte beslutats, utan förväntas kunna träda i kraft hösten 2022.