Övervikt

En bedömning av BMI krävs enligt EASA:s regelverk. Om du har ett BMI på 35 eller högre ställs särskilda krav. Här finns även information om läkemedel för viktreduktion.

BMI används för att räkna ut om du har undervikt, normalvikt, övervikt eller fetma. BMI står för body mass index. En bedömning av BMI krävs enligt EASA:s regelverk.

Vid BMI 35 eller högre

Vid BMI 35 eller högre kan ett godkännande övervägas först efter att vissa undersökningar genomförts och bedömts. För mer information kontakta din flygläkare.

Vägledning vid hantering av övervikt

Diabetesläkemedel mot övervikt

De preparat som Transportstyrelsen tillåter av diabetesläkemedel mot övervikt är gruppen GLP-1 analoger. Preparaten är redan tillåtna för behandling av typ 2 diabetes för piloter, flygledare och kabinpersonal och har visat sig ha en säker riskprofil hos diabetiker. När det gäller behandling av fetma är det allt fler preparat som får den indikationen. Eftersom mer sällsynta biverkningar ibland visar sig först efter det att ett nytt preparat fått en större spridning och/eller ändrade indikationer har Transportstyrelsen tillsvidare bestämt följande riktlinjer:

  1. Endast läkemedel som har indikationen viktreduktion i FASS kan accepteras. Ingen form av ”off-label” användning är tillåten.
  2. Flygläkaren måste få ta del av dokumentation som styrker indikation och ordination från din läkare, inklusive förskrivning.
  3. Vid insättning och dosändring krävs en period av groundning, konsultera din flygläkare för mer information.
  4. Du ska särskilt beakta biverkningar (besvär från mag-tarmkanalen, trötthet, huvudvärk, yrsel och förändringar av stämningsläget).

Efter groundning kan ett godkännande övervägas om du är biverkningsfri och i övrigt uppfyller kraven. För klass 1 kan begränsningen OML (flerpilotsystem) ibland bli aktuell beroende på dina riskfaktorer och förekomst av biverkningar. Transportstyrelsen ska konsulteras före beslut om OML, det sköter din flygläkare om i det digitala systemet. Även alla ärenden för klass 3 ska konsulteras med Transportstyrelsen via din flygläkare.

Flygläkaren ska vid varje förnyelse inhämta information från dig gällande klinisk uppföljning av behandlingen. Utan sådan dokumentation kan inte förnyelsen godkännas.