Ögon
Här hittar du information om synkrav, synförbättrande operationer och bländningstest.
Synkrav
Du får ha glasögon som pilot, flygledare och kabinpersonal. Om du vill ha en bedömning av din syn vänder du dig till en flygläkare. Du genomgår en utökad ögonundersökning vid förstagångsundersökningen och vid senare undersökningar om regelverket ställer krav på det. Om du inte uppfyller synkraven vid flygläkarundersökningen kan du bli hänvisad till en ögonläkare för vidare utredning.
Piloter klass 1
Synskärpan på avstånd, med eller utan glasögon, ska vara 0,7 eller bättre för vardera ögat för sig och synskärpan med bägge ögonen tillsammans ska vara 1,0 eller bättre.
Du ska ha normala synfält och normal binokulär funktion (samsyn).
Du ska ha normalt färgseende.
Om ditt synfel överstiger +5 eller -6 dioptrier eller din astigmatism överstiger 2 dioptrier krävs utökade undersökningar och samråd med Transportstyrelsen.
Piloter klass 2 och LAPL
Synskärpan på avstånd, med eller utan glasögon, ska vara 0,5 eller bättre för vardera ögat för sig och synskärpan med bägge ögonen tillsammans ska vara 0,7 eller bättre.
Du kan ha defekt färgseende men då får du bara flyga på dagtid, inte i mörker eller med hjälp av instrument.
Flygledare
Synskärpan på avstånd, med eller utan glasögon, ska vara 0,7 eller bättre för vardera ögat för sig och synskärpan med bägge ögonen tillsammans ska vara 1,0 eller bättre.
Du ska ha normala synfält och normal binokulär funktion (samsyn).
Du ska ha normalt färgseende.
Kabinpersonal
Synskärpan på avstånd, med eller utan glasögon, med bägge ögonen ska vara 0,7 eller bättre.
När det gäller färgseende krävs även här en undersökning men man kan tolerera mindre avvikelser.
Synförbättrande operationer
Du som är pilot eller flygledare och har genomfört eller planerar att genomföra en synförbättrande operation hittar information om vad som gäller här.
Ögonens funktion är avgörande för att vi ska kunna orientera oss och utföra arbetsuppgifter i luftfartssystemet på ett säkert sätt. Förmågan att orientera sig är central i all flygverksamhet och ögonen bidrar med merparten av den information hjärnan behöver, resten kommer från innerörats båggångar och övriga balansorgan.
Inför operation
Inför planerad ögonoperation bör du som pilot/flygledare/kabinpersonal rådfråga din flygläkare men också upplysa ögonoperatören om ditt yrke eller hobby. Eftersom inte alla operatörer känner till de speciella synkrav som ställs på flygpersonal är det utomordentligt viktigt att du alltid konsulterar din flygläkare innan du genomgår en operation. Om du planerar att operera dina ögon så bör du dessutom ta del av vår vägledning som belyser några av de vanligaste ingreppen och problemen som kan uppstå efteråt.
Synkorrigerande operationer kan leda till livslångt hinder
Observera att vissa typer av synkorrigerande operationer i värsta fall kan leda till ett livslångt hinder för innehav av medicinskt intyg. Kontrollera alltid i förväg!
Efter operation
Enligt MED.B.070 f) (i bilaga IV till förordning (EU) nr 1178/2011) ska sökande som genomgått en ögonoperation bedömas som olämpliga. Ett godkännande kan dock övervägas när fullständig återhämtning av synfunktionen uppnåtts och en oftalmologisk utvärdering med tillfredsställande resultat genomförts.
Transportstyrelsens tolkning av synkraven framgår av Tabell 1 i Vägledning för synförbättrande operationer. Gemensamt efter alla former av ögonoperationer är att du som innehavare av medicinskt intyg/rapport måste inhämta ett godkännande från flygläkare innan flygning får återupptas. Innan flygläkaren kan göra en bedömning krävs en aktuell oftalmologisk utvärdering som ska vara gjord av ögonläkare.
Ibland behöver flygläkaren rådgöra med Transportstyrelsen innan ett godkännande kan övervägas.
Vägledning för synförbättrande operationer
Bländningstest
Efter refraktiv kirurgi på hornhinnan som ex LASEK skall alltid bländningstest utföras vid alla intygsklasser för medicinskt intyg (gäller även LAPL och är omnämnt i AMC13 MED.B.095 (f) (1) ). Se vägledning för synförbättrande operationer.
Den enda metod som används är Oculus Mesotest II med och utan bländning. Utförs i dagsläget i Sverige endast hos det flygmedicinska centrumet i Stockholm (Aleris Flyg- och Dykmedicinsk centrum).
Specialundersökning ögon
I Sverige är rutinen att du genomför en specialundersökning av ögon (utförd av ögonläkare) när du får begränsningen RXO alternativt har synvärden som gör att krav på specialundersökning ögon vart femte år.
Det finns det inga utsedda ”flygögonläkare” i Sverige utan du kan gå till valfri ögonläkare (läkare med specialistbehörighet i ögonsjukdomar). Ögonläkaren ska förses med Transportstyrelsens blankett, se nedan. Blanketten måste inte användas, journalhandlingen från ögonläkaren accepteras, så länge den innehåller minst den information som efterfrågas på blanketten.
Blankett för specialundersökning av ögon
Det är värt att beakta att vid vissa ögonsjukdomar/tillstånd kan det även krävas en datoriserad synfältsundersökning som en del av ögonundersökningen.
Vi förbehåller oss rätten att underkänna undersökningar med undermålig dokumentation.
Kontrastseende
EASA har sedan februari 2025 infört krav på att kontrastseende ska bedömas vid varje undersökning på dig som pilot över 60 år (klass 1 och 2). Vid avvikande resultat ska en bedömning göras av en ögonläkare.