Diabetes

Diabetes typ 1 och 2 är av intresse ur flygsäkerhetssynpunkt av flera skäl: sjukdomarna medför i sig på längre sikt risker för komplikationer från bland annat hjärta och kärl liksom från ögonen. Modern behandling minskar dessa risker men gör inte att de försvinner. Vissa av de läkemedel som används kan också ha bieffekter som är problematiska ur flygsäkerhetssammanhang. Här kan du läsa vad som gäller vid olika behandlingar av diabetes och hur det skiljer sig åt beroende på vilken intygsklass du har.

Insulinbehandlad diabetes

  • Om du har diabetes som kräver insulinbehandling – oavsett vilken diabetestyp (1 eller 2) kan du inte bli godkänd för medicinskt intyg klass 1, 2 och 3.
  • Om du redan har medicinskt intyg klass LAPL kan du, om du sedan drabbas av insulinkrävande diabetes, ibland godkännas med operativ begränsning under förutsättning att det rör sig om diabetes typ 2. Detta kräver en omfattande och återkommande uppföljning och gäller dessutom inte för helikopter.
  • Du som kabinpersonal kan, efter utredning och individuell bedömning, godkännas med pågående insulinbehandling. Operativ begränsning krävs (se nedan). För kabinpersonal kan både diabetes typ 1 och 2 accepteras.

Tablettbehandlad diabetes

  • Du som redan har ett medicinskt intyg klass 1 och får diabetes typ 2 som behandlas med tabletter kan ofta godkännas men regelverket kräver i så fall operativ begränsning OML.
  • För klass 2 krävs ibland, beroende på individuella förhållanden, någon typ av operativ begränsning.
  • Ett godkännande för klass 3 kan också vara möjligt.
  • Kabinpersonal kan under gynnsamma förhållanden godkännas med operativ begränsning.

Piloter

Du som har medicinskt intyg klass 1 och 2 kan eventuellt bli godkänd om sjukdomen är stabil och välkontrollerad, inga hypoglykemier förekommer och de tabletter som används är acceptabla enligt gällande regelverk.

Andra undersökningar som siktar till att upptäcka komplikationer som t.ex. ögon- eller hjärtkomplikationer kan tillkomma.

Utvecklingen på läkemedelsområdet går snabbt och nya läkemedel introduceras ofta. Konsultera alltid din flygläkare eller ditt flygmedicincentrum om du drabbas av diabetes, ska börja med diabetesläkemedel eller om du ska byta preparat.

Flygledare

För dig som flygledare gäller, utöver det som sägs för piloter, krav på årlig uppföljning av diabetesspecialist inklusive arbetsprov och HbA1C-kontroller var 6:e månad.

Kabinpersonal

För dig som kabinpersonal gäller krav på stabil och välkontrollerad sjukdom, regelbunden uppföljning, operativ begränsning MCL – ”multi-cabin crew” och eventuellt kortare intervall mellan förnyelseundersökningar.