Tekniska specifikationer för driftskompatibilitet (TSD)
EU:s tekniska specifikationer för driftskompatibilitet (TSD) innehåller de tekniska regler som gäller för järnvägens olika delsystem. Transportstyrelsen tillämpar dessa regler vid godkännande av järnvägsfordon och infrastruktur. Det finns även funktionella TSD:er som specificerar operativa regler för järnvägstrafiken.
Syfte
Syftet med de europeiska reglerna är dels att standardisera komponenter för att sänka järnvägens kostnader och öka konkurrenskraften, dels att möjliggöra för tågen att kunna framföras mellan olika medlemsländer utan några tekniska problem.
TSD-reglerna gäller för järnväg, inte för spårvägar, tunnelbana eller nationella järnvägssystem.
Strukturella och funktionella delsystem
Hela Det europiska järnvägssystemet är indelat i olika delsystem baserat på struktur och funktion. Det är endast de strukturella delsystemen som kräver godkännande.
Strukturella delsystem
- infrastruktur
- energi
- markbaserad trafikstyrning och signalering
- ombordbaserad trafikstyrning och signalering
- rullande materiel
Funktionella delsystem
- drift och trafikledning
- underhåll
- telematikapplikationer avsedda för person- och godstrafik.
Undantag från TSD
En TSD innehåller tekniska krav och regler för när den ska tillämpas. Normalt ska den senaste TSD:n tillämpas när man gör en ändring i ett delsystem.
Om en sökande av någon anledning anser att projektet inte uppfyller TSD, finns det under vissa omständigheter en möjlighet att ansöka om undantag från att följa vissa krav i en TSD.
När en ny TSD kommer ut anges även oftast övergångsregler samt tidsperspektiv för att klassas som långt gångna projekt. Projekt som följer övergångsregler behöver inte söka om undantag. Däremot behöver sökande göra en anmälan om långt gångna projekt.
Ansökan om undantag skickas till Transportstyrelsen. Innehållet i en ansökan regleras i Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2020/424 om inlämnande av uppgifter till kommissionen när det gäller att frångå tillämpningen av TSD.
Det är Transportstyrelsen som avgör ifall en undantagsansökan ska beviljas och skickas vidare till EU-kommissionen.
TSD - funktionella delsystem |
Länk till ERA för vägledning/relaterade dokument |
---|---|
Drift och trafikledning 2019/773 | Operation and Traffic Management TSI |
Telematikapplikationer för persontrafik 454/2011 | Telematics Applications for Passenger Service TSI |
Telematikapplikationer för godstrafik 1305/2014 | Telematics Applications for Freight Service TSI |
Vilka TSD hör till vilka delsystem
Varje delsystem har ett antal TSD som reglerar området. Hur detta är indelat ser du nedan.
Delsystem rullande material
Delsystem rullande material är indelad i två delar; Godsvagn och Järnvägsfordon.
Godsvagn
- TSD Godsvagn
- TSD Buller
Järnvägsfordon
- TSD Lok och passagerarfordon
- TSD Buller
- TSD Tillgänglighet för personer med funktionhinder och nedsatt rörlighet (PRM)
Delsystem ombordbaserad trafikstyrning och signalering
- TSD Trafikstyrning och signalering (CCS)
Delsystem infrastruktur
- TSD Infrastruktur
- TSD Tillgänglighet för personer med funktionhinder och nedsatt rörlighet (PRM)
- TSD Säkerhet i järnvägstunnlar
Delsystem markbaserad trafikstyrning och signalering
- TSD Trafikstyrning och signalering (CCS)
Delsystem energi
- TSD Energi
Delsystem telematik
- TSD telematikapplikationer för persontrafik
- TSD telematikapplikationer för godstrafik
- TSD drift och trafikledning
Delsystem underhåll
Delsystemets krav är inarbetat i de övriga TSD-er