Beställning av konto
Här kan enskilda och organisationer som har krav på att skicka händelserapporter till Transportstyrelsen beställa konto och inloggningsuppgifter till ECCAIRS 2.
Enskilda användare
Du som enskild användare, exempelvis piloter inom allmänflyget, mindre företag eller andra privatpersoner, ansöker om konto direkt i rapporteringsportalen.
När du väljer ”Sweden” under ”Authority” kommer Transportstyrelsen inom ett par dagar se över din ansökan och ett mail kommer därefter med ytterligare information.
Organisationer
Organisationer som önskar ett gemensamt konto för hela organisationen ansöker om konto via vårt webbformulär längre ner på denna sida.
I formuläret anger du om ni önskar konto för automatisk överföring av händelserapporter med hjälp av API eller ett konto där ni manuellt rapporterar in händelserapporter via webbformulär. För att få tillgång till rapportering via API ska ni först ha testat API:erna mot utvecklingsmiljön och/eller testmiljön för ECCAIRS 2. Läs mer om rapportering via API.
Endast en ansökan per organisation ska göras och det inkluderar inloggningsuppgifter till en utpekad person. Personen läggs upp med en administratörsbehörighet som inkluderar behörighet att skapa nya och uppdatera tidigare inskickade händelserapporter. Personen kan i sin tur sedan tilldela inloggningsuppgifter till ytterligare användare inom organisationen och tilldela likadan behörighet eller behörighet att enbart rapportera och uppdatera händelserapporter.
Personen som läggs upp av Transportstyrelsen måste vara en intern person som är anställd inom organisationen i fråga och denne ska vara behörig att administrera händelserapporter (Safety manager eller liknande).
Observera att vi enbart skapar inloggning för en person per organisation och enbart en första gång i samband med beställning av organisationens konto. Om organisationen redan har ett konto i ECCAIRS 2 ska du kontakta den som är ansvarig person inom organisationen om du vill ha behörighet.
Om du har problem med formuläret
Om du har problem med att skicka din beställning via formuläret, eller om formuläret inte läses in, kan du kontakta oss och beställa via e-post: Eccairs2@transportstyrelsen.se.
Frågor och svar
Om ni har flera tillståndsnummer kan ni antingen välja att ha ett organisationskonto per tillståndsnummer eller så kan ni ha flera tillståndsnummer under ett och samma organisationskonto. Om ni vill ha flera tillståndsnummer under samma organisationskonto så anger ni dessa efter varandra i fältet tillståndsnummer i webbformuläret. Tänk på att personen som ska läggas upp ska vara behörig att administrera händelserapporter för alla tillståndsnumren.
Du kommer i samband med beställning få ett automatgenererat svar som bekräftelse. Är ansökan komplett kommer vi inom ett par dagar höra av oss med inloggningsuppgifter.