Hörsel

Som pilot, flygledare eller kabinpersonal använder du alla dina sinnen, inte minst hörseln och ofta över en radioförbindelse som inte är perfekt och ibland med höga bullernivåer i bakgrunden. Att ha en fullgod hörsel är därför en viktig del av flygsäkerheten.

Piloter och flygledare

Vid förstagångsundersökning för klass 1 och 3 samt för klass 2 med instrumentbehörighet krävs ett tonaudiogram. Den största hörselnedsättning som kan accepteras är 35 dB vid någon av frekvenserna 500, 1 000 eller 2 000 Hz, och 50 dB vid 3 000 Hz. Kravet gäller för varje öra för sig.

Om du vid en förstagångsundersökning för klass 1 eller klass 2 med instrumentbehörighet inte uppfyller kraven kan du inte heller bli godkänd. Inga alternativa undersökningsmetoder är tillåtna.

Om du vid förstagångsansökan till klass 3 inte uppfyller hörselkraven finns en möjlighet att göra ytterligare undersökningar med andra typer av audiogram.

Vid en förnyelseundersökning för dessa klasser gäller samma hörselkrav som vid förstagångsundersökningen men med den skillnaden att det, om man inte klarar kraven för tonaudiogram, finns en möjlighet att utreda hörseln med ytterligare alternativa metoder.

För piloter med medicinskt intyg klass LAPL krävs inte tonaudiogram, flygläkaren får istället bedöma att den sökande hör på ett normalt sätt.

Enligt det uppdaterade regelverket från februari 2025 för piloter är det krav på årligt audiogram efter 60 års ålder för piloter med klass 1 och klass 2 med instrumentbehörighet.

Kabinpersonal

För dig som kabinpersonal ska audiogram utföras vid förstagångsundersökningen och därefter när kliniskt indicerat. Vid förstagångsundersökningen får du inte ha en hörselnedsättning som överstiger 35 dB vid någon av frekvenserna 500, 1 000 eller 2 000 Hz, eller som överstiger 50 dB vid 3 000 Hz på något av öronen.

Om din hörsel är nedsatt kan ytterligare utredningar krävas.