Direktanmäl och sök i vägtrafikregistret

Företag, myndigheter och organisationer som i sin verksamhet hanterar fordon eller behöver information om fordon och dess ägare, har möjlighet att få åtkomst till vägtrafikregistret.

Om du som privatperson vill ställa av eller ställa på ditt fordon, beställa skylt eller registreringsbevis kan du göra detta via samlingssidan för våra fordonstjänster

Vem ska du vända dig till?

Transportstyrelsens tjänster med direktåtkomst till vägtrafikregistret via dator finns i två versioner, en för enbart sökning i registret och en för direktanmälan till registret (i direktanmälan ingår även tjänsten sökning). Du kan få tillgång till de här tjänsterna genom att ansöka hos någon av nedanstående:

För tjänster inom Direktåtkomst och Direktanmälan

Bilvision
Telefon: 031-382 17 00
Bilvisions webbplats

Dun & Bradstreet Sweden (fd Bisnode Sverige)
Telefon: 08-558 059 00
Dun & Bradstreet Swedens webbplats

Dunberg Systemutveckling
Telefon: 08-40 30 80 20
Dunbergs Systemutvecklings webbplats

Fragus Communication
Telefon: 031-41 99 47
Fragus Communication webbplats

Smart Software
Telefon: 021-480 38 00
Smart Softwares webbplats

För tjänster inom Direktåtkomst

InfoTrader
Telefon: 0457-46 13 90
InfoTraders webbplats

Fordonskontroll Sverige
Telefon: 021 - 83 82 80
Fordonskontroll Sveriges webbplats

Retriever Sverige
Telefon: 08 - 546 121 00
Retriever Sveriges webbplats

Transportstyrelsen
Telefon: 0771-14 15 16

Tjänsterna är avgiftsbelagda. Mer information om Transportstyrelsens tjänster, hur du går tillväga när du ansöker direkt hos Transportstyrelsen och prisuppgifter hittar du via sidorna:

Observera att informationsförmedlarna har egna ansökningsblanketter för de tjänster de erbjuder. Du hittar dessa blanketter och mer information på deras respektive webbplats.

Uppdraget som informationsförmedlare

Transportstyrelsen ser nu över förutsättningarna för en eventuell upphandling av informationsförmedling. Arbetet är i ett inledande skede och inga beslut är ännu fattade, men Transportstyrelsen vill redan nu säkerställa en god transparens och ge tidig indikation på att en upphandling kan komma att bli aktuell.

Syftet med denna översyn är att säkerställa att vi även fortsättningsvis tillgodoser våra behov och uppfyller kraven på ett effektivt, rättssäkert och affärsmässigt sätt, i enlighet med gällande upphandlingslagstiftning.

Vi återkommer med mer information så snart det finns något konkret att kommunicera.