Förbud mot utsläpp till vatten från skrubber
Nya regler från och med 1:a juli 2025 för utsläpp från avgasreningssystem på fartyg, så kallade skrubbrar
Från och med den 1:a juli 2025 är utsläpp överbord inte längre tillåtet från skrubbrar i ”öppet läge” (open loop mode) inom Sveriges, Finlands eller Danmarks sjöterritorium.
Det innebär att fartyg som använder en ”öppen” skrubber (open loop) måste växla till ett bränsle med max tillåten svavelhalt (0,1 % inom SECA) och stänga av sin skrubber innan passage över aktuell territorialgräns. Har fartyget en hybrid-skrubber ska den opereras i ”stängt läge” (closed loop mode) inom Sveriges, Finland och Danmarks sjöterritorium.
Särskilda regler för skrubbrar som opereras i ”stängt läge” (closed loop mode) kan förekomma i hamnar. Kontakta aktuell hamn för vidare information.
Från 2029 skärps kraven ytterligare.
Ur förordning (1980:789) om åtgärder mot förorening från fartyg:
Förbud mot utsläpp från avgasreningssystem
33 § /Träder i kraft I:2025-07-01/ Utsläpp till vatten är förbjudet inom Sveriges sjöterritorium från ett avgasreningssystem som används i öppet läge ombord på ett fartyg för att minska svavelutsläpp till luft. Förordning (2025:23).
33 § /Träder i kraft I:2029-01-01/ Utsläpp till vatten är förbjudet inom Sveriges sjöterritorium från ett avgasreningssystem som används ombord på ett fartyg för att minska svavelutsläpp till luft.
Förordning (2025:24).
En skrubber används när ett fartyg använder ett bränsle till exempel tjockolja (HFO) som har en högre svavelhalt än den i området max tillåtna. Avgaserna ”tvättas” sedan i skrubbern med vatten för att minska halten av svaveloxid till tillåtet värde i avgaserna.
Med ”öppet läge”, open loop mode menas tekniken, att sjövatten tas upp och passerar genom avgaserna för att sedan direkt släppas tillbaka till havet. Med ”stängt läge”, closed loop mode menas tekniken med att vatten istället recirkuleras genom avgaserna (ofta tillsammans med kemikalier) innan det släpps ut i havet, då så kallat avtappningsvatten. Vissa fartyg har möjlighet att samla upp avtappningsvattnet i en tank. Med en hybrid-skrubber menas en skrubber som kan växla mellan ”öppet” och ”stängt läge”.
Skrubbervatten är farligt för den marina miljön, även i mycket små mängder. Förutom svavel och svavelföreningar tvättas även andra ämnen ur avgaserna genom skrubberanvändning, exempelvis övergödande kväveoxider, giftiga metaller och organiska föreningar såsom PAH:er. Metaller, särskilt koppar, nickel, bly, kvicksilver och kadmium, finns i förhöjda koncentrationer i utsläpp från skrubbrar.
Arbete pågår mellan Östersjöländerna för att minska tillförseln av farliga ämnen till Östersjön från skrubbrar.
Vanliga frågor:
Får ett fartyg använda en ”öppen” skrubber i Östersjön?
Både ja och nej, det är inte tillåtet att efter 1:a juli använda den inom Sveriges, Danmarks eller Finlands sjöterritorium. Det innebär att fartyget behöver visa att det stängt av sin skrubber och använder ett bränsle med tillåten max svavelhalt (0,1 %) inom dessa områden.
Får ett fartyg använda en Hybrid-skrubber i Sveriges territorialhav?
Ja, om den opereras i ”stängt läge” (closed loop mode). Fartyget ska kunna visa att skrubbern används i detta läge så länge fartyget är på resa i Svenskt, Finskt eller Danskt territorialhav. Efter den 1:a januari 2029 ska en ”stängd” eller Hybrid-skrubber operas i nollutsläpps-läge, zero discharge mode, det vill säga att avtappningsvattnet ska samlas upp i tank.
Vad menas med en stängd skrubber?
Att tvättvattnet recirkuleras i skrubbern, till skillnad från en ”öppen” skrubber där vattnet passerar igenom en gång innan det släpps ut. En ”stängd” skrubber, eller en skrubber som används i ”stängt läge” genererar avtappningsvatten som även det innehåller en komplex mix av farliga ämnen och kemikalier.
Hur övervakas fartygens avgaser?
Det sitter så kallade ”sniffers” placerade vid Öresundsbron och Stora Bältbron, de analyserar fartygens avgaser när de passerar under någon av broarna. Skulle ett fartyg i det här fallet ha för hög svavelhalt i avgaserna kommer berörda myndigheter i respektive land dit fartyget är på väg underrättas och fartyget kan komma att kontrolleras.
Förordning (1980:789) om åtgärder mot förorening från fartyg | Sveriges riksdag
För frågor hänvisas till miljo@transportstyrelsen.se