Om tillgänglighet

Begreppet tillgänglighet handlar delvis om att information och tjänster ska gå att nå, men framför allt om att information och tjänster ska kunna användas av alla människor oavsett till exempel funktionsnedsättning.

Sedan den 23 september 2020 omfattas vår externa webbplats Transportstyrelsen.se av lagkraven om tillgänglighet till offentlig service. Lagen omfattar även våra mobila applikationer sedan 23 juni 2021.

Därför behöver vi tillgänglighetsanpassa våra webbplatser, dokument, filmer, animiationer, e-tjänster, extranät och appar.

Tillgängliga dokument
Tillgänglighet för webbredaktörer
Tillgängliga e-tjänster och webbplatser

Vilka omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service?

Myndigheter, landsting, kommuner och andra aktörer som klassas som offentligrättsliga organ, dvs. aktörer som anses vara en upphandlande myndighet, med några undantag, ska uppfylla kraven, och även vissa privata aktörer som utför tjänster med offentlig finansiering.

Vilka är kraven?

De aktörer som omfattas ska, i grova drag:

  1. Utforma sina webbplatser, appar och dokument som sprids via dessa, och så långt det är möjligt även innehåll som sprids via tredje part (exempelvis sociala medier), så att de är möjliga att uppfatta, hanterbara, begripliga och robusta.
    • Digital service förutsätts uppfylla dessa krav om den följer den harmoniserade europeiska standarden EN 301 549. Detta innebär framförallt att webbplatser och appar ska uppnå åtminstone nivå AA i version 2.1 av WCAG (plus några ytterligare krav).
    • EU-direktivet gör några undantag, men exakt vilka undantag (eller tillägg) som gäller i Sverige styrs av den svenska lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
  2. Erbjuda användare möjlighet att påtala brister i förhållande till ovanstående och begära att få det åtgärdat, och möjlighet att begära ut information som undantagits i punkt 1.
  3. Regelbundet publicera en tillgänglighetsredogörelse som redovisar hur man uppfyller punkt 1 och innehåller länk till kommentarsfunktionen som beskrivs i punkt 2 ovan, samt länk till den instans som har tillsynsansvar (DIGG).

Hur övervakas lagen?

Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, övervakar hur Sveriges myndigheter lever upp till kraven.

Om DIGG upptäcker brister vid en granskning kommer de att kontakta oss med synpunkter på vad vi ska förändra. DIGG har möjlighet att förelägga om vite om brister inte rättas till inom rimlig tid.

Användare av vår service kan med hjälp av meddelandefunktionen på den externa webbplatsen rapportera brister i tillgängligheten. I första hand vänder de sig direkt till oss, i andra hand kan de göra en anmälan till DIGG. 

Formulär för att rapportera brister i webbplatsen