Ändringar i konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg (TSFS 2009:114 och TSFS 2021:95)
Publicerad 2 dec 2025
Transportstyrelsen har beslutat om ändringar i styrelsens föreskrifter (TSFS 2009:114) om om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg byggda före den 1 januari 2009 samt i styrelsens föreskrifter (TSFS 2021:95) om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg byggda den 1 januari 2009 eller senare, vilket har resulterat i ändringsförfattningarna TSFS 2025:74 och TSFS 2025:75.
IMO har antagit nya regler om lyftanordningar, lyftredskap och ankarhanteringsvinschar ombord på fartyg genom resolution MSC.532(107). Genom resolutionen införs nya definitioner i regel 2 samt en ny regel 3-13 i Solas-konventionens kapitel II-1. Resolutionen träder i kraft den 1 januari 2026 och omfattar godkännande och provning av lyftanordningar ombord på fartyg, tillhörande lyftredskap samt ankarhanteringsvinschar. De nya reglerna bedöms kunna införlivas genom ändringar i TSFS 2009:114 och TSFS 2021:95.
Lyftinrättningar regleras i dag genom Sjöfartsverkets kungörelse (SJÖFS 1973:A9). Arbete pågår med att ersätta reglerna i kungörelsen med nya nationella regler i TSFS.
I sak innebär förslaget inga större förändringar. Däremot kommer tillsynen att förändras eftersom enbart erkända organisationer kommer att kunna utföra tillsyn på Solasfartyg, till skillnad från idag där Transportstyrelsen har bemyndigat sex stycken besiktningsföretag att utföra samma tillsyn.