Begreppsförklaringar rörande ljud och buller
Här kan du läsa mer om olika begrepp inom området flygbuller.
Ljudnivå
Ljudnivån mäts vanligen i decibel vägt med ett så kallat A-filter, som tar hänsyn till människans perception (varseblivning) av olika frekvenser. Enheten benämns dB(A).
Momentan ljudnivå
Ljudnivå vid en specifik tidpunkt.
LAmax
Den högsta ljudnivån som registrerats under en bullerhändelse. Se bild nedan.
Maximalnivå
LAmax kombinerad med antal gånger denna ljudnivå inträffar. Maximalnivån orsakas av flera olika flygplanstyper på olika flygvägar med olika profiler.
Ekvivalent ljudnivå
Det logaritmiska medelvärdet av ljudnivån under en mätperiod.
FBN
Medelvärdet av ljudnivån där hänsyn tas till när på dygnet en bullerhändelse sker. Syftet med dygnsvägningen är att ta hänsyn till att en bullerhändelse upplevs olika störande beroende på dess förekomst.
Kvällshändelse (kl 18 – 22) värderas som 3,16 dagshändelser.
Natthändelse (kl 22 - 06) värderas som 10 dagshändelser.
EPNL
Effective Perceived Noise Level, en storhet som används för bullercertifiering av flygplan, och som tar hänsyn till både frekvens och bullerhändelsens varaktighet.
Akustiska nyckeltal
Akustiska nyckeltal gällande momentannivå, alltså ljudnivå vid en specifik tidpunkt: 1 – 3 dB(A) upplevs som en knappt hörbar förändring – dock innebär 3 dB(A) en fördubbling av ljudenergin! 4 – 7 dB(A) upplevs som en märkbar förändring. 6 dB(A) i ökning innebär en fyrdubbling av ljudenergin. 8 - 10 dB(A) upplevs som en dubblering/halvering av bullret. 10 dB(A) motsvarar en 10-dubbling av ljudenergin.
Tidsvägning
Mätinstrumentet kan ställas in på olika tidsvägningar. Vid mätning av flygbuller kan "Fast" (tidskonstant en åttondels sekund) eller "Slow" (tidskonstant en sekund) användas. Tidsvägningen "Fast" ger något högre maximal ljudnivå än "Slow". Mätstandarder beskriver när respektive tidsvägning kan användas.