Charterflygningar, icke regelbunden luftfart
Charterflygning är en icke regelbunden lufttransport mot betalning för passagerare med luftfartyg som är typgodkänt för befordran av fler än tio passagerare eller av frakt med luftfartyg vars högsta tillåtna startmassa är 5 700 kg. Charterflygningar till och från Sverige från ett land utanför EES-området kräver trafiktillstånd.
Icke regelbunden lufttransport mot betalning med mindre luftfartyg än som nämns ovan utgör taxiflyg och för sådan luftfart behövs endast tillstånd för inrikesflygningar som ska utföras av en operatör som kommer från ett land utanför EES-området.
Serieflygning är fler än fyra charterflygningar inom två månader till samma destination
Grundläggande krav för tillstånd
Grundläggande krav för att lufttrafikföretaget eller luftfartygsoperatören ska få bedriva lufttransporter mot betalning är att:
- i Sverige luftfartsavgifter är betalda
- Lufttrafikföretaget eller luftfartygsoperatören ska kunna visa att de fullgör den försäkringsplikt som följer av Europaparlamentets och rådets förordning
(EG) nr 785/2004 av den 21 april 2004 om försäkringskrav för lufttrafikföretag och luftfartygsoperatörer
TCO-auktorisation
För lufttrafikföretag från tredje land krävs även TCO-auktorisation enligt kommissionens förordning (EU) nr 452/2014 om tekniska krav och administrativa förfaranden som avser flygdrift som utförs av operatörer från tredje land.
Särskilda krav för charterflygningar
För att få bedriva charterflygningar ska även följande krav uppfyllas:
- Företaget som utför flygningen har en operativ licens enligt förordning (EG) nr 1008/2008 eller motsvarande tillstånd i det land till eller från vilket flygningarna ska ske
- Luftfartygets hela utnyttjade kapacitet ska vara förhyrd av en eller flera chartrare
- Destinationen ska bestämmas av chartraren
- Passagerarbiljetter får inte erbjudas allmänheten direkt av lufttrafikföretaget eller dess agenter
Transportstyrelsen har rätt att begära ytterligare upplysningar som behövs för att pröva ansökan.