Uppdaterat regelverk för piloter 2025

Den 13 februari 2025 trädde ändringar av kommissionens (EU) förordning 1178/2011 in i full kraft på det flygmedicinska området. Här tar vi upp de största förändringarna som berör dig som flygläkare eller pilot.

Kardiovaskulär riskbedömning

Det blir krav på att genomföra en kardiovaskulär riskbedömning för alla piloter som har ett medicinskt intyg klass 1 och 2 efter 40 år fyllda.

Hur går kardiovaskulär riskbedömning till?

Begreppet kardiovaskulär riskbedömning innefattar en riskbedömning enligt SCORE2 eller QRISK3. Om du har flera riskfaktorer kan med fördel bägge instrumenten användas och resultaten jämföras. Flygläkare bör skicka en konsultfråga till Transportstyrelsen vid tveksamheter om tolkningen.

För klass 1 krävs lipidvärden (inte äldre än 6 månader) vid varje riskbedömning.

För klass 2 gäller att lipidvärden ska tas vid första riskbedömningen efter 40 års ålder, därefter krävs lipidvärden om mer än en riskfaktor föreligger samt vid riskbedömning efter 60 års ålder. När lipidvärden inte tas, räcker det med QRISK3.

Mobilappen ”ESC CVD Risk Calculation” rekommenderas till flygläkarna. Kom ihåg att välja intermediär risk, vilket gäller för Sverige.

Om du vid skattning får en intermediär eller hög risknivå krävs en kardiologisk utredning. Rekommenderad metod är i första hand CT-kranskärl. Arbets-EKG kan fortfarande ha ett värde vid utvärdering av arytmier, efter kardiovaskulärt händelse eller när arbetsförmågan behöver bedömas. Följ helst algoritmen som finns publicerad under GM1 MED.B.010 (b). Ställningstagande till lämplig utredning, sammanfattning av resultat och riskbedömning ska göras av kardiolog.

Om den kardiovaskulära risken uppskattas till över 1 % per år är inte SP HEMS möjligt, och den operativa begränsningen OML krävs för klass 1.

Audiogram

Det är även krav på årligt audiogram efter 60 års ålder (klass 1 och IR klass 2). De detaljerade kraven framgår av AMC/GM, se länkar nedan.

Kontrastseende

EASA har dessutom infört krav på att kontrastseende ska bedömas vid varje undersökning på dig som pilot över 60 år (klass 1 och 2). Transportstyrelsen har i samråd med övriga medlemsstater uppmanat EASA att ta fram ett vägledande material (GM). Frågan gäller främst hur avvikande screeningresultat ska hanteras. I väntan på det kan ”Zeiss online vision screening” göras, praktiska syntavlor finns också att beställa, t ex GIMA eller Mars. Vid avvikande resultat ska en bedömning göras av en ögonläkare.

HEMS

Du som är pilot och vill flyga HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) efter 60 års ålder måste göra dina undersökningar vid flygmedicinska centrum.

Vägledande tabeller

Transporstyrelsen har gjort två vägledande tabeller, en för klass 1, 2 och LAPL och en för single-pilot HEMS (SP HEMS). Observera att samtliga piloter med klass 1-intyg ska göra en utökad kardiovaskulär bedömning efter fyllda 65 och vart fjärde år därefter.

Tabeller för klass 1, 2 och LAPL samt single-pilot HEMS (Pdf-fil)

Regelverk

Reglerna är ännu inte konsoliderade i Easy Access Rules, men kommer enligt uppgift att bli det under 2025. Just nu behöver du läsa i förordningstexten och AMC/GM separat. De gjorda ändringarna syns i nedanstående länkar.

ED Decision 2025/002/R (Easas webbplats)

Easy Access Rules for Aircrew (Regulation (EU) No 1178/2011) (Easas webbplats)