Notex 3 2023

Detta NOTEX innehåller information om ny EAR, klargörande kring LAPL(A) och helikopter SPA/MPA.

EAR

Transportstyrelsen vill meddela att EASA nyligen publicerat en ny version av Easy Access Rules for Aircrew (Regulation (EU) No 1178/2011).

LAPL(A)

Då det kommit Transportstyrelsen till känna att klassbehörigheter felaktigt förlängs i LAPL(A) certifikat vill vi klargöra vad som gäller kring LAPL(A) certifikat.

Som står att läsa i FCL.140.A LAPL(A) åligger det innehavaren av ett LAPL(A) att löpande under de senaste två åren ha uppfyllt något av det i regelverket upptagna villkor för att få utöva certifikatets befogenheter (flygtimmar, antal starter/landningar, lärartimme et cetera).

Vid PC på LAPL(A) skall kontrollanten fylla i, skicka in samt i vanlig ordning spara protokollet TSL 7666 ”LAPL Aeroplane” men inte förlänga behörigheten i certifikatet. Det är upp till certifikatsinnehavaren att själv se till att kraven är uppfyllda enligt ovan. Det står alltså inget utgångsdatum på behörigheter i ett LAPL(A). Transportstyrelsen vill även påminna om att alla PC, så även på LAPL, skall av kontrollanten noteras i pilotens flygdagbok enligt AMC1 FCL.050.

Värt att notera är också att om en LAPL-innehavare vill ansöka om ett PPL behöver piloten inte göra någon ytterligare teoriexamination för ett PPL. Det gäller även om man har erhållit sitt LAPL via ett SPL med TMG.

Helikoper

På förekommen anledning vill Transportstyrelsen klargöra hur en utökning till en flerpilotshelikopter (MPH) från en enpilotshelikopter (SPH) går till. Vi kommer även att ta upp hur en TRI för enpilotshelikopter kan utöka sina befogenheter till TRI för flerpilotshelikopter.

En helikopter som är certifierad för en pilot kan opereras med en pilot (SPO) eller två piloter (MPO) beroende på i vilken form utbildningen och prov skett. Vill någon utöka sina befogenheter från SPO till MPO eller vice versa kan ett ATO eller en organisation som opererar enligt bilaga III (Del-ORO) eller bilaga VIII (Del-SPO) till (EU) No 965/2012 (och har tillstånd för det) tillhandahålla sådan träning.

Oavsett i vilken form (SPO eller MPO) helikoptern opereras kommer helikoptern benämnas enbart med sin ”License Endorsement” enligt EASAs typ och klasslista i certifikatet. Vid prov i MPO på en helikopter, certifierad för en pilot, ska det införas i pilotens loggbok, se Bild 1, av kontrollanten som genomfört flygprovet eller kompetenskontrollen.

I vilken form flygprovet eller kompetenskontrollen genomförts skall framgå av sidan 1 på provblanketten (TSL7076).

Bild 1 - illustration (pdf, 350 kB)

En helikopter som är certifierad för en pilot kan, beroende på operation i enlighet med (EU) No 965/2012, komma att betraktas som en flerpilotshelikopter med tillhörande krav för piloterna som ska operera den. I dessa fall krävs en flerpilotsbehörighet (MPH) på typen och då med tillkommande krav för piloterna, se Bild 2.

Vill en innehavare av en typbehörighet för en enpilotshelikopter (SPH), utöka sina befogenheter till behörighet på flerpilotshelikopter (MPH) skall det genomföras av ett ATO med utbildningstillstånd för ”additional types” i enlighet med AMC2 FCL.725(a) på bild 2 nedan.

Bild 2 - illustration (pdf, 457 kB)

Att flygprovet eller kompetenskontrollen genomförts som flerpilotshelikopter skall framgå av sidan 1 på provblanketten. Helikoptern kommer att benämnas i enlighet med ”License Endorsement” enligt EASAs typ och klasslista men med MPH som ett tillägg och som en separat typbehörighet, se bild 3.

Bild 3 - illustration (pdf, 236 kB)

Observera att SPH och MPH prov för första utfärdande kan inte kombineras utan det krävs två separata flygprov.

Vid förlängning och/eller förnyelse kan MPO och MPH prov ske vid samma provtillfälle där även SPO behörighet inklusive IR kan ingå under förutsättning att övningarna under ”Additional privileges sought” på TSL 7076 genomförts i enpilotsverksamhet.

Vill en innehavare av en TRI för enpilotshelikoptrar utöka sina befogenheter till TRI för flerpilotshelikoptrar ligger FCL.930.TRI till grund för detta och ett ATO med tillstånd att utbilda TRI MPH krävs för detta.

Erfarenhetskraven för en TRI MPH framgår av FCL.915.TRI, se bild 4.

Om den sökande endast skolat i enpilotsverksamhet skall kursen omfatta punkterna (a) (2) och (3) i FCL.930.TRI i sin helhet. Punkten (a) (1) krediteras i enlighet med punkten (b) i FCL.930.TRI.

Bild 4 - illustration (pdf, 520 kB)

Om den sökande har skolat i flerpilotsverksamhet kan punkterna (a) (2) och (3) i FCL.930.TRI reduceras (med stöd av GM1 FCL.910.TRI) efter bedömning av ett ATO. Punkten (a) (1) krediteras i enlighet med punkten (b) i FCL.930.TRI.

Eventuell reducering av utbildning ska med tydlighet framgå av kursintyget.

Se bild 5 för illustration av ovan beskrivning

Bild 5 - illustration (pdf, 547 kB)

En kompetensbedömning krävs efter avslutad kurs i enlighet med FCL.935 och därefter utfärdas certifikat där instruktörens befogenheter framgår, se exempel nedan.

Bild 6 - illustration (pdf, 226 kB)

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!