Medicin och sjukvårdsartiklar

När du tar med dig medicin på flygplanet
kan personalen be dig att smaka på den
eller stryka lite medicin på handen.
Det är för att visa att medicinen inte är farlig för andra.
Du kanske också måste visa
att din medicin har en etikett med ditt namn på.
Visa upp ett recept från apoteket.

Visa upp läkarintyg,
gärna på engelska om du ska resa utomlands.

Detta gäller endast medicin som flyter.
Har du medicin i tablettform gäller inte dessa regler.

I handbagaget får du ta med dig
så mycket flytande medicin
som du behöver under hela resan.

Det här får du ta med dig i handbagaget:

Andningsmask utan vätska, flytande syre är förbjuden.
Behållare md kylfunktion för medicinskt bruk
Hjärtstartare (AED)
Icke-radioaktiva läkemedel, högst 2kilogram
Kvicksilvertermometer
Mekaniska proteser
Syrgasbehållare och luftflaskor
Sköljvätskor
Sprutbehållare med eller utan nål och vaccutanier