Check-in

När du kommer till flygplatsen ska du checka in ditt bagage och dig själv.
Det betyder att du får din plats på flygplanet.
Det finns olika sätt att checka in.
Man kan checka in vid en disk med personal.
Man kan checka in på internet.
Man kan checka in med mobiltelefon.
Man kan checka in vid en automat på flygplatsen.

Om du behöver assistans, reser med rullstol
eller behöver särskild sittplats på flygplanet
är det oftast bäst att checka in vid en disk med personal.
Men hur du än har checkat in
så ska du vara vid mötesplatsen
vid den bestämda tiden för att få din assistans.

Hjälpmedel ombord

Olika flygbolag har olika regler.
Därför är det viktigt att du frågar
vilka regler som finns
om att ta med sig hjälpmedel på flygplanet.
Om du reser med olika flygbolag
ska du tala med varje flygbolag.
Personalen vid check- in
talar om för dig var du ska lämna din rullstol.
Du får hjälp med att flytta över
till flygplatsens rullstol.

Personalen ska vara rädd om din rullstol
men ibland kan något ändå gå sönder.
För att minska risken för skador
ska du ta bort alla lösa delar från rullstolen
innan du lämnar den på flygplatsen.