Svagare konkurrens inom inrikesflyget
Publicerad 12 jun 2025

Flygtrafiken inrikes fortsätter att minska. Bild: Adobe Stock
Antalet passagerare som flög inrikes under det första kvartalet 2025 var bara drygt hälften av antalet passagerare motsvarande kvartal 2019. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utvecklingen på marknaden för inrikesflyg, det första kvartalet 2025.
Sedan årsskiftet har det skett förändringar på den svenska marknaden för inrikesflyg, till stor del på grund av samarbetet mellan SAS och Braathens Regional Airlines (BRA). Samarbetet mellan SAS och BRA innebär att BRA helt upphör med inrikestrafik under sitt eget varumärke. Sedan 2024 har även Ryanair dragit sig ur den svenska inrikesmarknaden.
Generellt har konkurrensen minskat på inrikes flyglinjer det första kvartalet 2025 jämfört med samma kvartal 2024. Under det första kvartalet 2025 är det endast fyra inrikes flyglinjer där det är minst två flygbolag som trafikerar sträckan.
– Transportstyrelsen bedömer att antalet passagerare inom inrikestrafiken kommer att ligga kvar på i stort sett samma nivå som nu fram till 2031, vilket är så långt som vår trafikprognos sträcker sig. Numera finns det större möjligheter att använda digitala mötesplattformar, vilket sannolikt har ändrat vårt resebeteende, framför allt för affärsresenärer, säger Simon Posluk, enhetschef vid Transportstyrelsen.
Minskningen av antalet flygpassagerare inrikes är tydligast på medellånga sträckor, framförallt där tåget är en naturlig konkurrent till flyget. Det gäller exempelvis sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö, där tåget kan konkurrera tidsmässigt med flyget. På vissa linjer, där restiden med flyg är betydligt kortare jämfört med tåget, är antalet passagerare fler det första kvartalet 2025 jämfört med samma kvartal 2024.
Till rapporten: Utvecklingen på marknaden för inrikesflyg - Det första kvartalet 2025