9 av 10 taxiresenärer är nöjda med resan

Publicerad 5 nov 2025

Taxi-skylt mot blå himmel

Transportstyrelsen genomför regelbundet marknadsundersökningar för att få en aktuell bild av taxiresenärers erfarenheter av prissättning och prisinformation. Foto: Adobe Stock

Drygt 9 av 10 resenärer är nöjda eller mycket nöjda med sin taxiresa. Det framkommer i Transportstyrelsens nya marknadsundersökning om prissättning och prisinformation vid taxiresor:
– Vi ser att nöjdheten i stort sett är oförändrad jämfört med tidigare mätningar, säger Fredrik Lorenz, utredare vid Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen genomför regelbundet marknadsundersökningar för att få en aktuell bild av taxiresenärers erfarenheter av prissättning och prisinformation. Undersökningen bygger på 750 intervjuer med resenärer som precis genomfört en resa i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Den senaste mätningen genomfördes under 2022.

Vanligare med kortare taxiresor

En majoritet av taxiresorna som görs är privata, lite mer än 8 av 10 kunder betalade resan privat. Det belopp kunderna betalat för sina taxiresor har minskat, jämfört med tidigare år. I den här undersökningen var det fler resor som kostade under 350 kronor men det har ett tydligt samband med att det har blivit vanligare med kortare resor.

– Allt fler kunder upplever också priset som skäligt. Bara två procent av resenärerna uppger att de tycker att priset på resan varit så högt att de känt sig lurade, säger Fredrik Lorenz.

På frågan om hur nöjda taxiresenärerna är med resan svarade mer än 9 av 10 personer att de antingen var nöjda eller mycket nöjda med sin taxiresa. Andelen nöjda är nästintill oförändrad jämfört med de två föregående undersökningarna, 2019 och 2022, och kundnöjdheten kan därmed bedömas som stabil över tid.

Rapport: Prissättning och prisinformation vid taxiresor 2025