Sektionschef - inköp
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
I april bildas en avdelning för gemensamma funktioner inom Transportstyrelsen med bland annat en enhet för Inköp och lokaler. Inom enheten kommer det finnas en sektion inköp samt en inköpschef på enhetsnivå.
Om jobbet
Är du erfaren inom inköpsområdet, har erfarenhet som chef och vill ha nya utmaningar?
Välkommen till ett härligt gäng med hög kompetens och stort engagemang som samordnar myndighetens inköp!
I nära samarbete med kollegor i övriga verksamheten genomför vi affärsmässigt bra inköp. Vi tillämpar ett kategoriinspirerat arbetssätt och har utsett kategoriansvariga inom IT, tjänster och varor. Inom respektive kategori finns det ett antal avtalsområden med fördelat ansvar inom gruppen. Inköp har ansvar för processerna avtala om inköp samt processen förvalta inköpsavtal.
Inköpsenheten tillhör i dagsläget avdelning Ekonomi och söker nu en chef till sektionen för inköp. På sektionen arbetar 10 medarbetare som hanterar inköpsärenden av olika komplexitet och även en administratör.
Tjänsten är placerad i Norrköping där merparten av enhetens medarbetare är placerade, eller i Örebro där fem medarbetare är placerade.
Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Du kommer att
- ansvara för att det operativa arbetet inom inköpsområdet sker på ett effektivt sätt
- tillsammans med inköpschef och enhetschef bidra i det strategiska arbetet för enheten
- arbeta med att coacha medarbetare och tillsammans arbetar ni ständigt med att förbättra och utveckla sektionens processer
- säkerställa att uppföljning/utvärdering sker av genomförda inköp enligt fastställd process
- planera och genomföra utbildningsinsatser inom området
- delta aktivt i inköpsärenden där det bedöms vara relevant och kan i vissa ärenden ansvara för förhandling med leverantörer.
- medverka i olika nätverk (internt och externt) och arbeta för ett gott samarbete med andra myndigheter och privata näringslivet
Du måste ha
- akademisk relevant utbildning exempelvis med inriktning mot juridik, inköp/upphandling, IT eller Ekonomi. Lång strategisk erfarenhet inom inköpsområdet kombinerat med en relevant eftergymnasial utbildning (exempelvis yrkeshögskola) kan bedömas likvärdigt.
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar samt erfarenhet av ledningsgruppsarbete
- god kunskap om lagar och regler inom offentlig verksamhet aktuella inom inköpsområdet
- flerårig erfarenhet av inköpsarbete på strategisk nivå på central inköpsfunktion inom offentlig sektor
- flerårig erfarenhet av att arbeta med inköpsprocesser
- flerårig erfarenhet av komplexa inköp för offentlig sektor
- deltagit som representant från inköp i det övergripande säkerhetsarbetet.
Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av att som projektledare leda komplexa upphandlingar inom it-området
- erfarenhet av kategoriarbete inom inköpsområde
- erfarenhet av hur inköpsprocessen kan bidra till en ökad försörjningstrygghet
- arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet inom inköpsområdet.
Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
- är initiativrik och entusiasmerande
- har god förmåga att fatta beslut
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Norrköping eller Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta;
enhetschef Kristina Portugues, (under vecka 8-9), 010-495 42 10 eller via e-post kristina.portugues@transportstyrelsen.se
avdelningsdirektör Rosie-Marie Fors, (under vecka 10), 010-495 46 23 eller via e-post, rosie-marie.fors@transportstyrelsen.se
ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-1573. Vi behöver din ansökan senast den 6 mars 2025.
Vi beräknar att påbörja urvalsarbetet under vecka 11.
Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Till alla lediga jobb Sök det här jobbetKort om Transportstyrelsen
Antal anställda: Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Avdelning Gemensamma funktioner
Här har vi samlat funktioner som är gemensamma för hela myndigheten i syfte att göra Transportstyrelsen effektivare och mer samordnad
Avdelning Gemensamma funktioner är en ny avdelning från och med den 1 april 2025. På avdelningen finns följande enheter:
• Ekonomi och analys
• Inköp och lokaler
• Kund och kommunikation
• Personal
• Utveckling
Tillsammans och i samverkan ökar vi förutsättningarna för att förstå, omsätta och möta verksamhetens behov av stöd, styrning, samordning och utveckling inom dessa områden.
Vi är cirka 140 medarbetare och finns i Borlänge, Kista, Norrköping och Örebro.