Det 112-baserade eCall-systemet
Det 112-baserade eCall-systemet är en del av ITS (intelligenta transportsystem), vilket är ett samlingsnamn för informationsteknik som används för att förbättra transportsystemet, till exempel transporteffektivitet, säkerhet och miljöpåverkan.
ITS inkluderar en rad olika teknologiska lösningar och tjänster som hjälper till att hantera trafik, säkerhet, kommunikation och transportflöden på vägarna. eCall är en av de prioriterade åtgärderna på det prioriterade området ITS-tjänster till stöd för trafiksäkerhet och transportskydd i ITS-direktivet 2010/40/EU.
Kravet på det 112-baserade eCall-systemet omfattar nya typer av personbilar och lätta lastbilar som säljs inom EU. Det innebär att de måste vara utrustade med systemet efter den 31 mars 2018.
Det 112-baserade eCall-systemet i fordon är ett nödsystem som består av utrustningen i fordonet tillsammans med sätt att aktivera, hantera och verkställa eCall-överföringen. Systemet aktiveras antingen automatiskt genom sensorer i fordonet eller manuellt och överför via allmänna trådlösa mobiltelenät uppgifter om till exempel fordonsposition, tidpunkt när olyckan inträffade och upprättar en 112-baserad ljudkanal mellan de personer som befinner sig i fordonet och en larmcentral för eCall.
eCall är nödanrop till 112 via system i fordon som aktiveras antingen automatiskt genom sensorer i fordonet eller manuellt.
Syftet med det 112-baserade eCall-systemet är att automatiskt larma räddningstjänsten vid en allvarlig trafikolycka och därmed snabba på hjälpen till de drabbade. Detta är särskilt viktigt om föraren är medvetslös och inte kan kommunicera. En snabbare insats minskar risken för allvarliga personskador och dödsfall.
Övergång från 2G- och 3G-teknik till 4G- och 5G-teknik
Det 112-baserade eCall-systemets funktion bygger på 2G- och 3G-teknik. Sveriges teleoperatörer har påbörjat nedstängningar av 3G-näten, vilket kommer att vara klart i slutet av 2025. De planerar också att stänga ner 2G-näten. Telenor och Tele2 planerar att avveckla 2G-näten i slutet av 2025, medan Telia väntar till slutet av 2027. Det 112-baserade eCall-systemet, vars kommunikation bygger på 2G- och 3G-teknik, kommer att fungera till slutet av 2027.
En övergångsperiod syftar till att säkerställa att nödsystemet – det 112-baserade eCall-systemet – fungerar på ett tillförlitligt sätt även när äldre mobilnät som 2G och 3G stängs ned och ersätts med 4G och 5G. Eftersom det 112-baserade eCall-systemet kan vara livsviktigt vid en olycka, är det av yttersta vikt att det fortsätter att fungera även i framtiden.
Regelverket
Regelverket för EU:s 112-baserade eCall-system är en viktig del av strategin för att förbättra trafiksäkerheten och effektivisera nödsituationer genom att säkerställa att alla nya bilar är utrustade med 112-baserade eCall-system som kan kommunicera med räddningstjänsten automatiskt vid en olycka.
De centrala EU-regelverken som styr 112-baserade eCall-system och eCall är följande:
- Huvudregelverket och standarder för 112-baserade eCall-system i fordon (EU) 2015/758. De är uppdaterade för de paketkopplade nätverken (4G och 5G). Huvudsyfte: obligatorisk montering av 112-baserade eCall-system i nya typer personbilar och lätta transportfordon som säljs inom EU efter den 31 mars 2018.
- Tillhandahållande av interoperabelt eCall (EU) 305/2013. Det reglerar hur larmcentraler i medlemsländerna tekniskt och operativt ska hantera eCall från fordon vid allvarliga olyckor.
- Tillhandahållande av interoperabelt eCall (EU) 2024/1084. Syftet är att säkerställa att nödmottagningscentraler inom EU kan ta emot och hantera eCall via både äldre kretskopplade mobilnät (2G och 3G) och de nyare paketkopplade nätverken (4G och 5G).
- Den delegerade förordningen (EU) 2024/1180. Den innebär en ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2015/758 vad gäller standarder och övergångsbestämmelser för 112-baserade eCall. Den uppdaterar tekniska standarder för 112-baserade eCall-system som använder paketkopplade nätverk, vilket är avgörande för att säkerställa att de 112-baserade eCall-systemen fortsätter att fungera effektivt i takt med att äldre mobilnät fasas ut.
- Tekniska krav för 112-baserade eCall-system (EU) 2017/79. Den specificerar de tekniska krav och testprocedurer som måste uppfyllas för att ett 112-baserat eCall-system ska kunna godkännas för användning i EU. Det innebär att alla nya typer av personbilar och lätta lastbilar som typgodkänns efter den 31 mars 2018 måste vara utrustade med ett eCall-system som uppfyller dessa tekniska krav.
- EU-förordning (EU) 2017/78. Den reglerar administrativa krav för typgodkännande av eCall-system, inklusive format och innehåll för informationsdokument och typgodkännandecertifikat och även procedurer för att säkerställa att 112-baserade eCall-systemen uppfyller tekniska och säkerhetsmässiga krav.
- EU-förordning (EU) 2018/858. Den reglerar typgodkännandeprocessen för fordon och komponenter, inklusive 112-baserade eCall-system.
- EU-förordning (EU) 2021/1717. Det är ett delegerat direktiv som ändrar direktiv 2014/45/EU om periodisk teknisk kontroll av vägfordon. Förordningen innebär att det 112-baserade eCall-systemet är en obligatorisk kontrollpunkt vid den periodiska tekniska besiktningen av fordon. Det innebär att besiktningsorgan måste kontrollera att det 112-baserade eCall-systemet fungerar korrekt som en del av den ordinarie besiktningen.