Kategori B1.E – El- och hybridluftfartyg
Inledning
Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2025/111 som träder i kraft den 13 februari 2026 och uppdaterar förordning (EU) nr 1321/2014, särskilt vad gäller fortsatt luftvärdighet för certifierade el- och hybriddrivna samt andra icke-konventionella luftfartyg
Förordningen syftar till att fylla i luckor i underhållsregelverket, exempelvis för certifierade el- och hybridflygplan, eVTOL-farkoster och andra "non-conventional aircraft"
Befogenheter Kategori B1.E – El- och hybridluftfartyg
Ett Del-66 certifikat för luftfartygsunderhåll enligt kategori B1.E ger innehavaren rätt att utfärda underhållsintyg (CRS) och uppträda som stödpersonal i kategori B1.E efter:
-
Underhåll som omfattar luftfartygsstruktur, motoranläggning, mekaniska system och elektriska system.
-
Underhåll och felsökning av elsystem och kraftförsörjningssystem, inklusive batterier, elmotorer, generatorer och tillhörande styr- och övervakningssystem.
-
Arbete som omfattar avioniksystem, när detta endast kräver enkla tester (BITE eller motsvarande) för att visa systemens funktionsduglighet och inte innebär avancerad felsökning.
Utbildnings- och erfarenhetskrav
För att erhålla en auktorisation i kategori B1.E ska innehavaren:
-
Ha uppfyllt tillämpliga krav i bilaga I (Del-M) och bilaga II (Del-145) i kommissionens genomförandeförordning (EU) 1321/2014, i dess lydelse enligt 2025/111.
-
Ha genomgått utbildning som omfattar samtliga Del-66-moduler samt den nya modul 18 (Electric Power Plant). Denna modul behandlar elsystem, högspänningshantering, batteriteknik, säkerhetsrutiner samt kraft- och styrsystem.
-
Ha dokumenterad praktisk erfarenhet av underhåll på el- eller hybridluftfartyg.
-
Kunna på en begriplig nivå läsa, skriva och förstå de språk som förekommer i teknisk dokumentation och de förfaranden som används för att utfärda underhållsintyg.
Modul 18 – Electric Power Plant (El- och hybridluftfartyg)
Modul 18 är framtagen för att ge tekniker den teoretiska och praktiska kunskap som krävs för att underhålla och intyga med underhållsintyg (CRS) certifierade el- och hybridluftfartyg på ett säkert sätt. Den fokuserar på högspänningssystem, batterihantering, elsäkerhet och kraftförsörjningssystem.
Modulen innehåller följande huvudområden:
-
Batteriteknik och energilagring
-
Litiumjon- och andra moderna batterityper
-
Laddning, urladdning och livscykelhantering
-
Termisk säkerhet och riskhantering
-
-
Högspännings- och kraftsystem
-
Elmotorer och generatorer
-
DC- och AC-kraftförsörjning
-
Strömförsörjningsdistribution och styrsystem
-
EMC (elektromagnetisk kompatibilitet)
-
-
Säkerhet och skyddsåtgärder
-
Låsning/tagging och högspänningssäkerhet
-
Riskbedömning vid underhåll och felsökning
-
Personlig säkerhet och skyddsutrustning
-
-
Avionik och styrsystem
-
Diagnostik och felsökning av el- och hybridstyrsystem
-
Funktionskontroll med enkla test (BITE)
-
Integrering med traditionella mekaniska och strukturella system
-
-
Praktiska moment och tillämpning
-
Underhåll av högspänningskretsar och batterienheter
-
Mätning, kontroll och verifiering av systemets funktion
-
Dokumentation och underhållsintyg i enlighet med Del-145
-
Efter genomgången modul (teori & examination) ska tekniker kunna:
-
Förstå och hantera elsystem på el- och hybridluftfartyg på ett säkert sätt.
-
Utföra underhåll, tester och enkel felsökning enligt Del-66 certifikatets befogenheter.
-
Bedöma risker och vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Bakgrund och syfte
Kategori B1.E har införts genom kommissionens genomförandeförordning (EU) 2025/111 för att möta det växande behovet av särskild kompetens inom el- och hybridflyg. Syftet är att säkerställa att tekniker har rätt kunskap och erfarenhet för att kunna hantera:
-
högspänningssystem,
-
energilagring och batterihantering,
-
elspecifik riskhantering, inklusive termisk säkerhet, EMC och energidistribution.
Den nya kategorin innebär att underhåll på framtidens certifierade eldrivna och hybridiserade luftfartyg kan utföras med samma säkerhetsnivå som för konventionella luftfartyg.
Kategori | Underhållsområde | Avionik / Elektronik | Motor / Kraftsystem | Struktur / Mekanik | Kommentarer |
---|---|---|---|---|---|
B1.1 (Jet) | Motor, kraftsystem, mekaniska system | Enkla test | Fullt underhåll | Struktur | Klassisk B1 för jetmotorer |
B1.2 (Piston) | Motor, kraftsystem, mekaniska system | Enkla test | Fullt underhåll | Struktur | Klassisk B1 för kolvmotorer |
B1.3 (Turboprop) | Motor, kraftsystem, mekaniska system | Enkla test | Fullt underhåll | Struktur | Klassisk B1 för turboprop |
B1.4 (Helikopter) | Motor, kraftsystem, mekaniska system | Enkla test | Fullt underhåll | Struktur | Klassisk B1 för helikoptrar |
B1.E (El/Hybrid) | Elmotor, mekaniska system, elektriska system | Enkla test på avionik / elsystem | Underhåll och felsökning av elsystem och kraftförsörjning (batterier, elmotorer, styrsystem) | Struktur | Ny kategori för el- och hybridflyg; omfattar Modul 18 och särskild utbildning |
Förklaringar:
-
Enkla test: Test som visar systemets funktionsduglighet utan avancerad felsökning.
-
Fullt underhåll: Underhåll, felsökning och reparationsarbete inom certifikatets befogenheter.
-
Modul 18 (Electric Power Plant): Obligatorisk teoretisk modul för B1.E som behandlar elsystem, batterier och säkerhetsrutiner.
Krav på erfarenhet
I tabell nedan visas erfarenhetskraven, i månader, för att lägga till en ny kategori eller underkategori till ett befintligt certifikat enligt Del-66.
Erfarenhetskravet kan sänkas med 50 procent om sökanden har fullföljt en godkänd kurs (Basic Training) för grundutbildning enligt Del-147 som är relevant för underkategorin i fråga
Krav på teoretiska kunskaper
Moduler eller delmoduler avseende grundkunskaper som krävs
Denna tabell anger de examinationer som krävs för att lägga till en ny grundläggande (under)kategori till ett certifikat för luftfartygsunderhåll som beviljats i enlighet med denna bilaga
Ny utformning av EASA Del-66 certifikatet
Från och med den 13 februari 2026 när de nya EU-reglerna för luftfart (Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2025/111) träder i kraft innebär det att flygteknikercertifikatet (Del-66) får en ny utformning.
För dig som redan har ett giltigt certifikat innebär förändringen inga omedelbara krav på åtgärder. Certifikaten förblir giltiga, men den nya utformningen kommer att användas vid framtida utfärdanden och förnyelser som sker efter den 13 februari 2026.
Frågor
Frågor angående Kategori B1.E - El- och hybridluftfartyg i samband med utfärdande eller utökning av ett EASA Del-66 certifikat besvaras med frågor till:
flygtekniker@transportstyrelsen.se
Besöksadress:
Olai Kyrkogata 35, 601 73 Norrköping
Adress:
Transportstyrelsen, Olai Kyrkogata 35, Luftfartsavdelningen, Del-66,
601 73 Norrköping